Gösta Sundqvist ja Einojuhani Rautavaara ne yhteen soppii
Voisi
kuvitella, ettei Einojuhani Rautavaaralla ja Gösta Sundqvistilla ole kovinkaan
paljon yhteistä. Toki molemmilla on merkittävä roolinsa suomalaisessa
musiikinhistoriassa, mutta siihen ne yhtäläisyydet sitten päällisin puolin
tuntuvatkin jäävän. Tästä huolimatta lukiessani Gösta Sundqvistin uunituoretta
elämäkertaa (Forss, 2017) huomasin yhä uudelleen ajatuksieni harhailevan
Einojuhani Rautavaaran omaelämäkertaan (Rautavaara, 1989). Kirjoissa on
nimittäin yllättäviä yhtäläisyyksiä.
Einojuhani
Rautavaaran omaelämäkerrallinen Omakuva
(1989) on kiinnostavaa luettavaa ensisijaisesti siksi, että Rautavaara on niin
perin tietoinen autobiografisen kirjoittamisen luonteesta ja tuo sen esiin
kirjansa sivuilla eksplisiittisesti. Hän leikittelee taitavasti sillä, ettei
lukija voi lopultakaan olla varma, mikä on tarinan päähenkilön ja sen
kirjoittajan välinen suhde: onko kirjan päähenkilö, eli muistojen Rautavaara,
todellakin ajatellut niin kuin kirjan kirjoittaja, nyky-Rautavaara, sanoo hänen
(eli itsensä) ajatelleen. Vaikka tapahtumat olisivatkin todellisia, kenties
kirjan kirjoittaja keksii päähenkilölleen (eli itselleen) motiiveja
anakronistisesti?
Tosin
kaikki kirjan tapahtumatkaan eivät ole täysin todellisuuden mukaisia. Yksi
esimerkki voisi olla kirjan jakso, jossa Rautavaara selittää, kuinka hänen
Kaivos-oopperassaan tapahtuva tyylimuutos johtuu siitä, että hän sävelsi sen
kolmannen osan myöhemmin kuin kaksi ensimmäistä osaa:
Ensimmäinen tehtävä oli nyt
säveltää libretto loppuun. Useampikin analyytikko on huomannut, että
siirryttäessä alkunäytöksestä (vuodelta 1957–1958) toisen kautta kolmanteen
(vuodelta 1963) siirrytään myös sävellystyylissä asteittain erilaisiin
sävyihin. (Rautavaara 1989, 208)
Rautavaara
ei vain tunnusta oopperassaan tapahtuvaa tyylimuutosta vaan tekee siitä
kerrassaan hyveen selittämällä, että musiikin tyylimuutos on kyseisen oopperan
tarinan kontekstissa hyvin perusteltu, koska se kumpuaa tarinan syvimmästä
olemuksesta:
Mutta en pidä näitä huomioita
negatiivisina. Kaivos on tarina
psykologisista prosesseista, kehityksestä ja muutoksista. Se kuvastuu itse
musiikin ”tyylillisissä” muutoksissa […] (ibid.)
Rautavaaran
kertoma tarina oopperansa synnystä on kiinnostava ja sisäisesti koherentti. Sen
ainoa miinus on se pieni yksityiskohta, ettei se pidä paikkansa. Anne
Sivuoja-Gunaratnam (1997) tutkiessaan oopperan syntyä totesi, että kolmas osa
on mitä todennäköisimmin sävelletty samaan aikaan kuin oopperan muutkin osat.
Toisin sanoen kolmannen osan tyylillistä erilaisuutta ei voi selittää sen
ajallisella etäisyydellä oopperan muista osista, kuten Rautavaara tekee. Samuli
Tiikkaja erittäin laajassa Rautavaara-elämäkerrassaan vahvistaa tämän (2014,
219) viittaamalla teoksen pianopartituuriin, joka on mm. kokonaisuudessaan
päivätty valmistuneeksi 1960.
Sillä ei
oikeastaan ole autobiografian kontekstissa kauheasti merkitystä, ettei tarina
Kaivos-oopperan synnystä lopulta olekaan totta. Yksittäisten anekdoottien
totuudellisuuden sijaan on paljon kiinnostavampaa pohtia esimerkiksi sitä, onko
Rautavaara muistanut asioiden kulun vahingossa väärin, vai onko hän tietoisesti
muuntanut menneitä tapahtumia sellaisiksi, että niillä pystyy perustelemaan
oopperan musiikissa tapahtuvan tyylillisen muutoksen. Rautavaarahan itse
mainitsee, että asiasta ovat nimeämättömät ”analyytikot” hänelle maininneet,
joten ehkä tällainen ulkopuolelta tullut ärsyke on saanut hänet nostamaan asian
esiin ja hakemaan motivaatiota teoksensa tyylimuutokselle. On muistettava, että
mikään pakkohan hänen ei olisi itsensä kirjoittamassa kirjassa ollut nostaa
oopperan tyylimuutosta esille lainkaan.
Menneisyyden
muokkaamista tapahtuu omaelämäkerroissa sataprosenttisen varmasti, sillä mitään
poliisisarjoista tuttua the
truth, the whole truth and nothing but the truth -konseptia ei
ole olemassa, kun menneistä tapahtumista rakennetaan koherenttia narratiivia:
kertojan pitää tehdä valintoja, mitä kerrotaan, miten kerrotaan ja erityisesti
mitä ei kerrota. Rautavaara kuitenkin osoittaa tekevänsä menneisyyden
muokkausta narratiivissaan ihan tietoisesti. Kyseisen omaelämäkerran yksi
hauskimmista yksityiskohdista on mielestäni tämä:
Ihan varmaa on, että
tutkijoiden olisi syytä suurempaan varovaisuuteen tehdessään johtopäätöksiä
omistuksista, arvosteluista ja säveltäjien teosesittelyistä. Ne ovat usein
täynnä selviä valeita. (Rautavaara, 1989, 201)
Toisin
sanoen kirjoittaessaan omaelämäkerrallista tekstiä Rautavaara varoittaa lukijoitaan
uskomasta omaelämäkerrallisia lähteitä, sillä ne ovat usein täynnä selviä
valeita. Tämän huomautuksen jälkeen ei lukija voi uskoa enää mihinkään, mitä
kirjan sivuilla on. Samalla tavalla lukija kokee olevansa – tai ainakin itse koin
olevani – Rautavaaran manipulaation kohteena, kun hän välillä muuttaa kerrontaansa
viitaten itseensä kolmannessa persoonassa palatakseen kuitenkin pian takaisin taas
ensimmäisen persoonan minä-kerrontaan. Uskoakseni tämä on tietoista kirjailijan
ja päähenkilön suhteen sekoittamista.
Samanlainen
funktio lienee myös kirjan viljelemillä lukuisilla Sartre-viittauksilla.
Sartrehan kirjoitti muun muassa:
Ennen kuin sinänsä
merkityksetön pikku tapahtuma voidaan kokea seikkailuna, on välttämätöntä ja
riittävää – kertoa siitä. Juuri se pettää ihmisiä. Ihminen on aina
kertoja. Aina hän kertoo ja kuvailee ja muut kertovat ja kuvailevat hänelle.
Kaiken mitä hänelle tapahtuu, hän näkee kertomansa läpi, hän suorastaan pyrkii
elämään elämäänsä niin kuin hän siitä kertoo. (Sartre, 1938)
Sekoittaessaan
tarua ja todellisuutta Rautavaara todella tiesi, mitä teki! Kun Rautavaaran Omakuva julkaistiin, monikin arvostelija
kuvasi teosta romaanimaisena, millä he viittasivat nimenomaan siihen, ettei
lukija oikeasti voinut tietää, mikä on totta ja mikä mielikuvituksen tuotetta.
Rautavaaran omaelämäkerralle – ja ehkä autobiografian luonteelle
yleisemmälläkin tasolla – on jollain tavalla leimallista, että Marika Leedin
analyysi (1999) Rautavaaran omaelämäkerrasta on ainakin itselleni jopa kiinnostavampaa
luettavaa kuin varsinainen analyysin kohteena oleva omaelämäkerta. Kerrassaan
erinomaisessa gradussaan Leed analysoi Omakuvan
kerrontaa, mutta myös Rautavaaran kirjallaan itsestään rakentamaa
taiteilijakuvaa. Kuten Leed kirjoittaa:
Kirjoittamalla oman julkisen
kuvansa itse Rautavaaralla on mahdollisuus naulita minänsä paikalleen ja puolustautua
mahdollisia tulevia minän kuvauksia vastaan. Säveltäjäkuva voikin [Mikko] Heiniön
mukaan elää paljon kauemmin kuin itse taiteilija, eikä pitkän ajan kuluttua ole
kriteerejä pohtia, onko kuva näköinen. Henkilön kuoltua kuva siis astuu hänen
tilalleen lopullisesti. (Leed 1999, 52 [sitaatin Heiniö-viittaus Heiniö 1984, 2–3])
Tätä
kautta syntyy yhteys Rautavaaran omaelämäkerran ja Gösta Sundqvistin
elämäkerran välille. Sundqvistin elämäkerran ylivoimaisesti tärkeimpinä
lähteinä on nimittäin käytetty hänen itsensä julkisia lausumia itsestään ja
menneisyydestään. Kirjassa toistuu rakenne, jossa kirjoittaja kertoo jotain
Sundqvistin elämästä, minkä jälkeen tämä ”todennetaan” suoralla sitaatilla,
jossa Sundqvist kertoo saman asian itse. Esimerkiksi luvussa Lapsuus ja nuoruus
(Forss 2017, 15–25) tekstirivejä on kaikkiaan 286, joista 101 riviä eli 35% on
suoria lainauksia teksteistä, joissa Sundqvist kertoo elämästään itse. Kirjan
lukuisat suorat omaelämäkerralliset sitaatit on otettu pääosin lehtihaastatteluista,
mutta myös esimerkiksi Leevi and the Leavings -yhteen levyjen kansista. Sitä,
että käytettyjen lähteiden alkuperäisenä tarkoituksena on nimenomaan ollut
tietyn julkisuuskuvan luonti, ei kirjassa varsinaisesti problematisoida –
muutamaa ansiokasta poikkeusta lukuun ottamatta.
Omaelämäkerrallisten
lähteiden lisäksi kirjassa on suhteessa hyvin vähäisesti muuta lähdeaineistoa.
Kaikkiaan elämäkerran varsin suppeassa lähdeluettelossa on 31 lehtijuttua
(joista 23 Sundqvistin haastattelua, loput postuumeja), 13 nettilähdettä (joista
lähes kaikki postuumeja nettilehtiartikkeleita), 2 tv-dokumenttia ja 5 julkaistua
kirjaa. Kirjan takakannessa luvattua arkistoaineistoa, johon kirjan
mainostetaan perustuvan, ei ole lähdeluettelossa lainkaan, eikä sitä tule
vastaan valitettavasti juuri leipätekstissäkään. Juuri tämän takia kirjan lukuisat
suorat Sundqvist-lainaukset kääntyvät lopulta tarkoitustaan vastaan: kun
elämäkerran aivan jokainen pointti on ”todennettu” suoralla lainauksella
Sundqvistin omaelämäkerrallisista lähteistä, ei lopputuloksena itse asiassa ole
rekonstruktio Sundqvistin elämästä vaan hänen julkisuuskuvastaan juuri
sellaisena, jollaiseksi hän itse sen halusi rakentaa.
Kun
elämäkerta perustuu suurelta osin vain kohteensa omaelämäkerrallisiin
lähteisiin, jotka on sekä irrotettu kontekstistaan että tulkittu at face value, on lopputulos lopulta
paikoin jopa lähempänä autobiografiaa kuin biografiaa – tällä kertaa tosin
sillä erotuksella, ettei Sundqvist kirjoittanut kirjaa itse. Juuri tästä autobiografisesta luonteesta johtuen
lukija joutuu käymään mielessään jatkuvaa epäilyä, missä määrin on joutunut
Sundqvistin vedättämäksi. Ja tämä on se syy, miksi Einojuhani Rautavaaran haamu
leijailee mielessäni koko ajan lukiessani Gösta Sundqvistin elämäkertaa.
Nyt
julkaistua Sundqvist-elämäkertaa on kiinnostava verrata Sundqvistin ystävän
Juha Partasen muistelmiin (2006) heidän ystävyydestään 1970-luvulla. Partanen
kirjoittaa:
Myöhemmin Gösta erotti julkisten
minänsä yksityishenkilöstä niin selkeästi, että kun hänen vanha ystävänsä
Liljeströmin Björkke kerran olisi mielellään mennyt jonkun ohjelman
nauhoitukseen mukaan, Gösta oli sanonut, ettei hän halua Björken tulevan: hän
haluaa pitää henkilökohtaisen ystävänsä erillään työihmisistä. (Partanen 2006,
7–8)
Tämä
jako näkyy myös elämäkerrassa, joka pidättäytyy täysin joko julkisessa
Sundqvistissa tai studiossa työskentelevässä Sundqvistissa. Kirjassa ei
esimerkiksi mainita Sundqvistin vaimoa ja lapsia nimeltä kertaakaan – mikä muuten
on jälleen yksi erittäin jännä yhteys Rautavaaran omaelämäkertaan, jossa
Rautavaara ei mainitse ensimmäistä vaimoaan nimeltä kertaakaan. Sundqvistin
perheen yksityisyyden suojelun ymmärtää, eikä heidän mainitseminen nimeltä ole
millään tavalla välttämätöntä tai tarpeellista, mutta hämmentävää on, ettei
heitä ole kirjan sisällön perusteella haastateltu kirjaan lainkaan, vaikka
takakansi lupaa, että kirja ”pureutuu moniulotteiseen persoonaan myytin takana”
(kirjan lähdeluettelossa ei ole listattuna myöskään haastatteluita, joten tällaiset
asiat pitää lukijan päätellä itse). Kirjan haastateltavat tulevat yksinomaan
julkisen Sundqvistin piiristä.
Ylläolevaa
kuvausta Sundqvist-elämäkerrasta ei kuitenkaan pidä ottaa vain uuden kirjan negatiivisena
kritiikkinä: Gösta Sundqvistin tietoisesti rakennettu, moniulotteinen ja
sisäisesti ristiriitainen julkisuuskuva on sekin ehdottomasti kiinnostava
kirjanaihe. Uusi kirja tulee kuitenkin lukea ikään kuin Forssin kirjoittamana Sundqvist-autobiografiana – ei biografiana, jollaisena sitä mainostetaan.
Forssin tekstin eduksi on tosin laskettava, että se toteuttaa kohteensa kuvauksen
sellaisena, kun Sundqvistin nuoruudenystävä kymmenisen vuotta sitten fantisoi
Sundqvistin ehkä halunneen:
Minä uskon, että elämäkerran
aikaa tuskin olisi koskaan [Göstan eläessä] tullut. Elämäkerta perinteisessä
mielessä ei olisi sopinut Göstan tyyliin. Ainoastaan itse hän olisi voinut sen
kirjoittaa mutta silloin siitä olisi tullut arvoituksellinen ja myyttinen
juttu, josta lukija ei tiedä mikä on totta ja mikä tarua. (Partanen 2006, 186)
Lähteet:
Forss,
Timo Kalevi 2017. Gösta Sundqvist, Leevi
and the Leavingsin dynamo. Into Kustannus Oy.
Heiniö,
Mikko 1984. Innovaation ja tradition idea.
Näkökulma aikamme suomalaisten säveltäjien musiikkifilosofiaan. Suomen
musiikkitieteellinen seura.
Leed,
Marika 1999. Peilissä oma kuva. Tutkielma
Einojuhani Rautavaaran omaelämäkerrasta. Helsingin yliopiston
musiikkitieteen laitos (pro gradu).
Partanen,
Juha 2006. Cyrano ja hullu koira: nuoruusvuosia Leevi and the Leavingsin Gösta
Sundqvistin kanssa: muistelma. Mediakasvo.
Rautavaara,
Einojuhani 1989. Omakuva. WSOY.
Sartre,
Jean-Paul 1938. Inho. Suomentanut
Juha Mannerkorpi, julkaissut Tammi, 1947.
Sivuoja-Gunaratnam,
Anne 1997. Rautavaaran ”Kaivos”
1957-60/62? – poliittinen ooppera. Synkooppi
1–2/1997. 18–26.
Tiikkaja,
Samuli 2014. Tulisaarna. Einojuhani
Rautavaaran elämä ja teokset. Teos.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista