Miksi Albert Edelfelt maalasi erilaisia pianoja?
Jatkan karanteeniajan suurta kuvataideseikkailua
tulkiten Albert Edelfeltin maalauksia musiikinhistoriantutkijan silmin.
Ensimmäinen osa kertoi haitarista, nyt aiheena piano.
Haikon salongissa 1888, harjoitelma |
Au piano, 1889 |
Yllä näkyy kaksi Albert Edelfeltin
maalausta. Maalauksista ensimmäinen on harjoitelma toista varten. Koska ne ovat
osa samaa prosessia, maalauksissa on luonnollisestikin paljon yhteistä: kaksi
musisoivaa nuorta naista (laulaja ja säestäjä) sekä yksi vanhempi tummiin
pukeutunut kuulija näiden oikealla puolella. Yhteyksien sijaan haluaisin
kiinnittää huomionne kahteen kiinnostavaan eroavaisuuteen.
Eroavaisuuksista ensimmäinen on kuvan
näkyvä instrumentti. Harjoitelmassa nuori nainen soittaa taffelipianoa, kun
taas lopullisessa maalauksessa instrumentti on nykyihmiselle tutumpi flyygeli. Taffelipianon
eroaa flyygelistä siten, että taffelipianon koskettimisto on asennettu sen suorakaiteenmuotoisen
laatikon pitkälle sivulle – ei siis kielten ”päähän” kuten flyygelissä. Taffelipianot
olivat hyvin suosittuja 1700-luvulta aina 1800-luvun puoleen väliin asti, mikä johtui
pääasiassa sen flyygeliä halvemmista rakennuskustannuksista. Taffelipiano oli
siis selvästi huokeampi ostos.
Oikea taffelipiano, noin 1850-luvulta |
Toinen kiinnostava ero harjoitelman
ja lopullisen maalauksen välillä on valaistus. Harjoitelmassa musisoidaan kesäisessä
päivänvalossa avoimen ikkunan ääressä. Lopullisessa maalauksessa on siirrytty
sisätiloihin pois ikkunoiden äärestä, jolloin tarvitaan keinotekoista
valaistusta. Kuvassa näkyvä lamppu on urbaanin kaupungin nykyaikaisimpia ihmeitä, sillä maalaus on
valmistunut helmikuussa 1889 ja Suomen ensimmäinen pysyvä sähkövalaistus sytytettiin
Tampereella maaliskuussa 1882. Ei ollut tuollaisia vielä kaikkialla!
Näitä kahta maalausta on
kiinnostavaa verrata kolmanteen Edelfeltin maalaukseen, nimittäin hyvinkin
samalta ajalta olevaan kuuluisaan maalaukseen Vid pianot (Pianon ääressä). Tässä
kuvassa esiintyy taffelipianon sijaan pystypiano. Sekin oli tuohon aikaan modernin
maailman uusia ihmeitä, sillä taffelipiano alkoi hävitä markkinoilta 1800-luvun
loppupuolelle tultaessa. Tähän yhtenä syynä oli se, että soittimissa korvattiin
puinen runko metallirungolla, mikä puolestaan mahdollisti kielien tiukemman
jännityksen. Metallirungon takia taffelipianojenkin koko kasvoi huomattavasti,
minkä vuoksi kotien tilaa haluttiin säästää nostamalla soittimen kielet
pystyyn.
Vid pianot, 1884 |
Maalaukseen kuvatussa talossa ei
ilmeisesti ole vielä sähkövalaistusta, sillä pianolamppuina toimivat sähkövalon
sijaan kaksi kynttilää, jotka on kiinnitetty pianon pystypintaan. Nykynäkökulmasta
itseäni tässä maalauksessa häiritsee tapa, jolla pianonopettaja loukkaa
oppilaansa fyysistä koskemattomuutta. Itse maalauksesta tai sen nimestä ei käy
ilmi, että kyseessä on opetustilanne, mutta taiteilija itse kertoo kirjeessä
äidilleen (päivätty 8.5.1884) maalaavansa taulua pianotunnista. En tiedä, miksi
Edelfelt on päättänyt sijoittaa opettajan näin lähelle oppilasta, mutta joka
tapauksessa hän on tehnyt sen vasta maalatessaan lopullisesta versiota. Tauluun
on nimittäin säilynyt myös luonnos, jossa opettaja seisoo oppilaan vasemmalla
puolella ja seuraa soittamista hyväksyttävämmän etäisyyden päästä.
Luonnos Vid pianot -teokseen |
On mielestäni kiinnostavaa, miten
Edelfeltin maalauksissa instrumentit kuvastavat maalauksen kohteitten
sosiaalista lokeroa: urbaanissa helsinkiläiskodissa on flyygeli ja sähkövalo, kaupunkilaisyksiön
ahtaudessa soitetaan modernisti pystypianoa mutta kynttilän valossa ja maaseudun kartanomiljöössä soittimena
on vanhanajan jo muodista pois pudonnut taffelipiano.
[edit 6.4.: tarkemmin ajatellen, onkohan 1889 kuitenkin liian varhainen ajankohta sille, että tuo flyygelivalo on sähkölamppu? Kukahan tietäisi?]
[edit 6.4.: tarkemmin ajatellen, onkohan 1889 kuitenkin liian varhainen ajankohta sille, että tuo flyygelivalo on sähkölamppu? Kukahan tietäisi?]
Kommentit
Lähetä kommentti