Euroviisun anatomia – miten sanoa sanottavansa kolmessa minuutissa
Euroviisun tekijä on jo lähtökohtaisesti hankalassa
tilanteessa. Hänellä on käytettävissään vain kolme minuuttia, ja tässä hyvin
lyhyessä ajassa hänen on kyettävä, paitsi ylipäätään sanomaan sanottavansa,
myös vakuuttamaan kuulijansa siitä, että sillä mitä tuli sanotuksi, on jotain
merkitystä. Miten rakentaa kolmen minuutin uskottava kokonaisuus? Ajankäyttö
onkin yksi äärimmäisen kiinnostava näkökulma euroviisujen tarkasteluun.
Perusmalli tasaisen puoliminuuttisine jaksoineen ei ole
pelkkä ajankäytön abstraktio, vaikka siltä saattaakin tuntua. Nimittäin tämän
vuoden euroviisuehdokkaista peräti kolme eli tasan puolet toteuttavat sitä
hämmentävänkin tarkasti. Perusmallia toteuttavat kandidaatit ovat I Let My
Heart Break, Lover View sekä Cicciolina:
Kaikkein lähimpänä perusmallia on I Let My Heart Break, jonka
rajakohdat osuvat hyvinkin lähelle perusmallin vastaavia. Perusmallin
toteuttaminen lienee tekijöiltä varsin tietoinen ratkaisu, sillä kyseinen teos
on koko finaalikuusikon ainoa, joka pitää sisällään myös sen kaikkein
euroviisumaisimman eleen: euroviisumodulaation. I Let My Heart Break alkaa
b-mollissa ja päättyy h-molliin viimeisessä kertosäkeessä toteutuneen
nostatuksen ansiosta.
Sakari Ylivuori
Miten tämän vuoden Suomen euroviisukarsinnan eli Uuden
Musiikin Kilpailun finaalikappaleitten tekijät ovat sitten saamansa
kolmeminuuttisen käyttäneet? Havainnollistaakseni näiden kuuden finaalikappaleen
ajankäyttöä olen laatinut asiasta taulukon. Taulukko paljastaa sekä sen mikä
kappaleilla on yhteistä, mutta erityisesti sen mikä jokaisessa teoksessa on ainutlaatuista.
Esille nousee sekä yllättäviä haasteita että näppäriä ratkaisuja. Vuoden 2020
UMK-finalistien ajankäyttötaulukko näyttää tältä:
Ajankäyttötaulukon pohjalta on mahdollista luoda euroviisun –
tai tässä tapauksessa oikeammin euroviisuehdokkaan – perusmalli (ks. alla). Perusmallin
mukainen kappale alkaa suoraan säkeistöllä, jota kaaviossa olen kuvannut
vihreällä värillä. Jo tämä on sinällään kiinnostava huomio, sillä se osoittaa,
että perusiskelmään perinteisesti kuuluva alkusoitto näyttää jääneen pois
muodista – vain Cicciolina-kappaleessa on ihan oikea alkusoitto (huomaa yllä
muista poikkeava oranssi väri)
Perusmallin mukaisessa euroviisussa on kaksi säkeistöä, jotka
molemmat päättyvät kertosäkeistöön, joka on keltainen. Kahden vihreäkeltaisen säkeistön
jälkeen kuullaan sinisellä kuvattu niin sanottu C-jakso. Se voi olla
funktioltaan esimerkiksi koko laulun huipentava hetki tai sitten enemmänkin kontrastia
luova jakso, vaikkapa suvantomainen pysähdys ennen viimeisen kertosäkeen pyrotekniikkaa.
Keskityn kuitenkin tässä tekstissä vain ajankäyttöön, joten C-osan funktio
draaman kaarroksessa on toissijainen (euroviisujen draaman kaarros olisi ihan
oman analyysinsä arvoinen aihe, ehkä palaan siihen myöhemmin).
Kaaviona euroviisujen perusmalli näyttää tältä:
Lover View -laulun rakenne on muuten täysin sama, mutta sen
jaksot ovat hieman pitemmät. Koska kuitenkin senkin on sanottava sanottavansa
kolmen minuutin aikarajan puitteissa, ovat tekijät olleet pakotettuja tiukkaan
päätökseen: laulun viimeistä kertosäettä on alkupuolen osalta hieman
lyhennetty. Kokonaan toistettuna se ei olisi mitenkään mahtunut jäljellä
olevaan 25 sekuntiin, sillä sen kesto on yli puoli minuuttia. Mutta hätä on
keksinyt tässäkin tilanteessa keinot.
Cicciolina eroaa peruskaavasta, kuten aiemmin on jo todettu, koska
siinä on alkusoitto. Ajankäytöltään se on muuten kuitenkin perusmallin mukainen
jopa jaksojen puoliminuuttisten kestojen osalta. Kaaviosta on helppo nähdä,
mistä alkusoiton tarvitsema 15-sekuntinen on otettu, sillä C-osa on puolen
minuutin sijaan 15 sekuntia pitkä.
Peruskaavan mukainen viisu on myös Bananas-laulu. Olen
halunnut käsitellä sitä kuitenkin erikseen, sillä sen suhde ajankäyttöön
poikkeaa täysin muista. Sen tekijöiden motto näyttää olevan ”ei oo häpee olla
nopee”. Laulun säkeistö sisältäen kertosäkeistön on selvästi alle minuutin
mittainen, mistä syystä laulun C-osa on valmiina alkamaan jo hetimiten
puolentoistaminuutin jälkeen. Ensimmäisestä taulukosta on havaittavissa, että samassa
ajassa (eli 1:34), jossa Bananas jo aloittelee C-osaa, on I Let my Heart Break
vasta siirtymässä toiseen kertosäkeistöön!
Alkupuolen nopeutta tekijät ovat pyrkineet kompensoimaan
kasvattamalla sekä C-osaa että pidentämällä viimeistä kertosäettä, mutta näistä
huolimatta he jättävät lähes 20 sekuntia sallitusta kestosta käyttämättä, mitä
kuvaa musta alue. En osaa sanoa, onko tämä tuhlailua vai tehokkuutta. Olen
taipuvainen tuhlailun puoleen, sillä C-osan alussa on useampi sekunti, jota
voisi kutsua tyhjäkäynniksi ennen varsinaisen C-osan alkua. Muilla ei ole ollut
tällaiseen varaa.
Ehdokkaista kaksi on päättänyt ottaa riskin ja rikkoa viisuajankäytön
peruskaavaa. Looking Back -laulu luottaa kahden teeman taktiikkaan, eikä sen
palkissa siksi näy sinistä väriä ollenkaan.
Kiinnostavimpana tapauksena ajankäytöllisesti pidän
Eternity-laulua, jonka tekijät ovat sijoittaneet kahden ensimmäisen säkeistön
väliin lyhyehkön mutta huipentavan välikkeen, jonka materiaalista kasvaa myöhemmin
eli toisen säkeistön jälkeen lopulta kokonainen C-osa. Ratkaisu on hieno, mutta
kuluttaa hirveästi aikaa: ylimääräisen välikkeen takia C-osanjälkeiselle kertosäkeelle
on kolmesta minuutista jäljellä enää 11 sekuntia; toisin sanoen minkäänlainen
kertosäkeen kertaaminen ei enää käy päinsä. Tekijät ovat ratkaisseet
ajankäytöllisen ongelman sijoittamalla noihin 11 sekuntiin viittauksen kertosäkeistön
sijaan biisin aloittavaan melodiaan. Eternity on näin ollen kuusikosta ainoa,
joka ei pääty kertosäkeistöön.
Sakari Ylivuori
(disclaimer: sekuntiluvut ovat suurpiirteisiä, koska
esimerkiksi Youtube ja Spotify antavat hieman eri luvut. Spotifyssa joidenkin
biisien alkuun lisätty vähän hiljaisuutta, mikä selittää eroavaisuuden.)
Kommentit
Lähetä kommentti