Ovatko kuorokorokkeet soveliaita kirkossa?
Joulukuussa 1872 Helsingin Nikolainkirkossa kiellettiin
Mozartin Requiemin esittäminen siitä syystä, että esittäjät halusivat rakentaa
kuorokorokkeet alttarin eteen. Kirkkoraati oli sitä mieltä, että on kirkkosalin
pyhyydelle sopimatonta, mikäli kirkkoon rakennetaan ”samanlaisia lawoja kuin
konsertti-saleissa ja teatereissa owat tawalliset”. Tästä puhkesi polemiikki
(tai nykytermein kohu), jota käytiin käytännössä kaikkien lehtien palstoilla.
Kohu laajeni myös kysymykseen, onko soveliasta käyttää kirkkoa ylipäätään
tilaisuuksiin, jotka ”etupäässä tarkoittiwat taiteellisen nautinnon hankkimista
yksityisille henkilöille, maksua wastaan”.
Kirkkoraadin päätöksellä Nikolainkirkkoon (eli nykyiseen tuomiokirkkoon)
ei saa pystyttää kuorokorokkeita, joten Requiem esitettiin yliopiston
juhlasalissa. Kiinnostava ajankuva aukeaa tästä Uuden Suomettaren kannanotosta
(27.1.1873):
Puheenjohtaja, Kirkkoherra Snellman, ilmoitti että,
sittenkuin täkäläisen Nikolaikirkon urkuristi R. Faltin kirkkoraadin
hallinto-waliokunnalta oli pyytänyt sitä warten säädettyä korwausta wastaan 5
p:nä Joulukuuta saada käyttää mainittua kirkkoa hengellistä konserttia
annettaissa, jossa seka-ääninen mies- ja naiskööri, orkesteri-soitinten
säestäessä, tulisi esittämään Mozartin ”Requiem”’in, hallinto-waliokunta, koska
orkesteri ja laulukunta tulisi sijoitettawaksi kuoriin alttarin ympärille, ei
luullut woiwansa suostua sanottuun pyyntöön, waan oli kirkkoraadin tarkempaan
määräämiseen jättänyt, josko sellainen järjestys oli katsottawa kirkon
pyhyyteen soweltuwaksi; ja samalla kuin puheenjohtaja tämän ohessa ilmoitti,
että seurakunta yhteisessä kirkonkokouksessa 6 p:nä Joulukuuta 1865 oli
wahwistanut taksan kirkon käyttämistä warten, muun muassa, hengellisiin
konsertteihin, sekä että mainittu taksa, joka myöskin nyt oli käsillä, määrää
korwausta näistä erittäin itse kirkon ja erittäin urkujen käyttämisestä, esitti
puheenjohtaja samalla kirkkoraadin päätettäwäksi josko hallinto-waliokunnalla
näin ollen oli ollut syytä hyljätä urkuristi Faltinin tekemä pyyntö, sekä eikö
kirkkoraadin olisi siihen myöntyminen.
”Koska puheena-olewaa pyyntöä Nikolaikirkon käyttämisestä
aiottua hengellistä konserttia warten oli seurannut se ilmoitus, että konserin
antamiseen tarpeellista orkesteri-joukkoa, heidän soittimineen, ja lukuisaa
laulukuntaa ei woitu sijoittaa urku-lehterille eikä muuhun sellaisissa
tilaisuuksissa ennen käytettyyn paikkaan kirkossa, waan että tätä tarkoitusta
warten tahdottiin käyttää kirkon kuoria, jossa esittäjät ja soittimet tulisiwat
sijoitettawiksi lähelle alttaria ja tämän ympärille; katsoi kirkkoraati, jonka
mielestä sellainen järjestys ei soweltunut alttarin pyhyyteen, itsensä sitä
wähemmän oikeutetuksi seurakunnan puolesta suostumaan tähän pyyntöön, kun
kirkkoraadin jäsenet tiesiwät, että suuri osa seurakunnan jäsenistä myöskin
tätä ennen oli tullut loukatuksi sen kautta, että Herran huonetta sillä tapaa
oli käytetty sellaisia kansakokouksia warten, jotka etupäässä tarkoittiwat
taiteellisen nautinnon hankkimista yksityisille henkilöille, maksua wastaan,
mutta eiwät olleet yhteydessa seurakunnan yhteisen tarkoituksen kanssa Herran
huoneessa tulla herätetyksi Jumalan sanan tutkimisen ja rukouksen kautta. Ja
waikka kirkkoraati toiselta puolen tiesi, ettei ainoastaan urkukonsertteja,
joita ei juuri käy antaminen muualla kuin missä urkuja on olemassa, ole
mainittu siinä taksassa, jonka seurakunta kirkonkokouksessa 6 p:nä Joulukuuta
1865 on wahwistanut, waan että siinä myöskin puhutaan hengellisestä konsertista
ilman uruitta; kuitenkin, koska hallitsijan ja säätyjen myöhemmin hywäksymässä
ja nyt woimassa olewassa kirkkolaissa wuodelta 1864, 297 §:ssä säädetään, ”että
wihitty kirkko pidettäköön Jumalalle pyhitettynä huoneena ja älköön sitä
sellaisiin tarkoituksiin käytettäkö, jotka sen pyhyydelle sopimattomia owat”,
tahtoi kirkkoraati seurakunnan tarkempaan määrämiseen yhteisessä
kirkonkokouksessa jättää, mitkä ja minkälaiset kirkon warsinaiselle
käyttämiselle wieraat tarkoitukset owat katsottawat sellaisiksi, että kirkkoa
niitä warten saa antaa käytettäwäksi, sekä, mitä erittäin niinsanottuihin
hengellisiin konsertteihin koskee, kuinka sekä kenenkä taikka keidenkä tulee
tarkastaa ja hyväksyä sellaisten konserttein programit.”
Kirkkoraadin menetys puheena-olewassa asiassa nosti aikanansa
eräällä taholla suurta melua. H. Dagblad wäitti kiwen-kowaan että kirkkoraati
oli anastanut itsellensä liikaa waltaa, kun ei se ottanut noudattaaksensa tuota
kirkonkokousen päätöstä 6 p:ltä Joulukuuta 1865, jonka kautta määrättiin kuinka
suuri maksu kirkossa pidettäwistä hengellisistä konserteista on suorittaminen.
Tämän päätöksen kautta olisi muka seurakunta ilman ehdoitta säätänyt että sen
kirkkoja saa antaa käytettäwiksi hengellisiä konsertteja warten,
järjestettäköön niitä kuinka hywänsä. Kirkkoraadin olisi siis ilman mutkitta
pitänyt suostua siihenkin, että Requiem-konserttia warten olisi alttarin
ympärille rakennettu Nikolaikirkkoon lawoja orkesteria ja laulukuntaa warten,
samanlaisia lawoja kuin konsertti-saleissa ja teatereissa owat tawalliset.
Me puolestamme emme ota uskoaksemme että tämä koskaan on
ollut seurakunnan ajatus, ja meidän mielestä on kirkkoraati siis tässä asiassa
menetellyt aiwan oikein.
Me emme suinkaan wastusta hengellisten konserttein antamista
kirkossa, jos niitä waan käy antaminen sillä tawoin, ettei kirkon tawallista
järjestystä mullisteta eikä seurakunnan uskonnollisia tunteita loukata. Me
myönnämme myöskin että ylewät hengelliset säwelteokset, sellaiset kuin esim.
Mozartin Requiem, hywin suuressa määrässä kohottawat ihmisten mieltä, ja että
sellaiset säwelteokset aiwan hywin sopiwat kirkossa esitettäwiksi. Mutta
toiselta puolen olemme wakuutetut siitä, että suurin osa seurakuntain jäsenistä
meidän maassa wielä owat säilyttäneet uskonnolliset tunteensa niin puhtaina,
että kirkko heistä on pyhä paikka, jossa he eiwät salli laitoksia sellaisia,
jotka siihen eiwät kuulu ja jotka häiritsewät kirkon tawallista asua.
Sanottakoon että se on turhaa arkatuntoisuutta, mutta tämmöinen arkatuntoisuus
on ainakin kunniassa pidettäwä.
Niinkuin sanottu, oli kirkkoraati meidän mielestä oikeassa
siinä, ettei se antanut suostumustansa niihin laitoksiin, joita
Requiem-konserttia warten aiottiin panna Nikolaikirkossa toimeen, ja että
konsertin antaminen kirkossa kiellettiin, kun ei sitä sopinut siellä antaa
ilman sellaisitta laitoksitta. Ja me toiwomme että seurakuntakin tulee
myönnyttämään että kirkkoraati tässä asiassa on oikein menetellyt.
Seurakunnan ratkaistawaksi on kirkkoraati nyt esittänyt kysymyksen,
mitkä ja mimmoiset kirkon warsinaiselle tarkoitukselle wieraat tarkoitukset
owat kirkkolain 297 §:n nojalla katsottawat sellaisiksi, että kirkkoa niitä
warten saa antaa käytettäwäksi. Tämän kysymyksen esittämiseen on kirkkoraadilla
ollut sitä suurempi syy, kun nyt woimassa olewa kirkkolaki on ilmestynyt
myöhemmin kuin tuo taksa hengellisiä konsertteja warten wahwistettiin, ja kun
kokemus paitsi sitä on osoittanut että tämän taksan tarkoitus on hywin
epämääräinen.
Kommentit
Lähetä kommentti