Mutiloitu Melartin ja silvotut sinfoniat
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun Ondine
julkaisi Erkki Melartinin kuusi sinfoniaa sisältävän levyboxin. Kyseinen levyboxi,
jolla Tampere Filharmoniaa johtaa Leonid Grin, on edelleen ainoa Melartinin
sinfoniatuotannon kokonaislevytys, ja monen sinfonian kohdalla ylipäätään ainoa
saatavilla oleva äänitys. Kokonaislevytys siis käytännössä sanelee, minkälaisen
kuvan ihmiset Melartinin sinfoniatuotannosta saavat. Tästä syystä onkin todella
harmi, että kokonaislevytysboxi sisältää Melartinin sinfoniat silvotussa
muodossa.
Silpomisen raakuudesta toiminee hyvänä esimerkkinä oma Melartin-suosikkini
eli hänen viides sinfoniansa. Kokonaislevytyksessä hypätään nimittäin sen
ensimmäisessä osassa yllättäen tahdista 285 tahtiin 298. Hypyllä on jäätävä
seuraus kokonaisrakenteen hahmottumisen kannalta, sillä sen takia yksi
esittelyjaksossa esitellyistä neljästä teemasta jää kokonaan pois sonaattimuotoisen
osan kertausjaksosta.
Eikä tässä vielä kaikki! Myös tonaalisesta rakenteesta tulee leikkauksen
takia kummallinen, sillä Melartinin a-pohjaisessa sinfoniassa tahdin 298 F-duurisointu
on dominanttia seuraava kuudennen asteen sointu eli ns. harhapurkaus. Mutta nyt
purkauksen harha-aspekti jää kokonaan pois, koska sitä edeltävä dominantti sisältyy
poisleikattuun jaksoon. Dominantin sijaan levytystä kuunteleva kuulija kuulee,
miten kuudennenasteen F-duurisoinnulle tullaan suoralla leikkauksella toonikalta
(I–VI). Vaikutelma on hyvin erilainen!
Yhtälailla ärsyttävä mutilointi on kohdannut kolmannen
sinfonian upeata avausosaa. Siinä levyttäjät ovat päätyneet hyppäämään tahdista
79 tahtiin 136, jolloin transitio jää hämmentäväksi torsoksi. Peräti 57 tahdin
leikkaaminen 260-tahtisesta esittelyjaksosta tarkoittaa yli kahdenkymmenen
prosentin lyhennystä. Hypyn on teknisesti mahdollistanut se, että sekä tahdissa 80 (eli
poisleikatun jakson ensimmäisessä tahdissa) että tahdissa 136 (jolla tahti 80 on
kovattu) on cis-mollisointu, joten tonaalinen rakenne tuntuu myös leikellyssä
versiossa ihan luontevalta. Draaman kaarrokselle on kuitenkin käynyt niin
sanoakseni kylmät. Tilannetta voisi verrata siihen, että Gallen-Kallelan
maalauksesta Poika ja varis jäljellä olisi vain poika tai varis.
Tekosyitä oikean levytyksen puuttumiselle ei enää voi keksiä.
Fyysisen CD-levyn rajoitteet, joita on esitetty syiksi kokonaislevytyksen lyhennyksille,
eivät enää nykyisessä streamaus-kulttuurissa voi sanella äänitettävän teoksen
kestoa. Lisäksi Erkki Melartin -seura on tehnyt hienoa työtä julkaisemalla Jani
Kyllösen erinomaisesti puhtaaksikirjoittamat partituurit (vain toinen sinfonia on enää julkaisematta), ja orkestristemmatkin on Kyllösen editioon saatavilla Fennica Gehrmanin kautta.
Toisin sanoen ainoaksi kysymykseksi jää, kuka tekisi Erkki Melartinin sinfonioista ihan oikean kokonaislevytyksen eli levytyksen, joka sisältäisi Melartinin sinfoniat ihan kokonaisina?
***
Kolmannesta sinfoniasta on onneksi Youtubessa live-äänitys,
jolla Radion Sinfoniaorkesteri soittaa Sakari Oramon johdolla teoksen kokonaisuudessaan
vuonna 2012.
Lisäksi Youtubessa on Jussi Jalaksen johtama viidennen sinfonian live-äänitys
vuodelta 1974. Tässä levytyksessä on valitettavasti myös leikkaus ensimmäisessä
osassa, mutta neljäs osa, jota Tampere Filharmonian levytyksessä on myös
lyhennetty parilla kymmenellä tahdilla, kuullaan sentään kokonaisena.
Kommentit
Lähetä kommentti