Hilpeät musikantit juhlivat
Juhlistaakseen ensimmäisen julkisen esiintymisensä 20-vuotispäivää,
helsinkiläinen mieskuoro Hilpeät Musikantit eli Muntra Musikanter päätti
tammikuisessa kokouksessaan vuonna 1898 järjestää sävellyskilpailun. Kilpailua
mainostettiin lehdistössä laajalti ympäri Suomea. Suunnitelmana oli, että
kilpailusävelmät tulisi olla arvioitavina 20.4.1898 mennessä, jolloin tuomaristolla
olisi kolmisen viikkoa aikaa valita voittaja ennen kuin palkintojen saajat
julkaistaisiin kuoron varsinaisena 20-vuotisjuhlapäivänä eli 11.5.1898.
Suunniteltu aikataulu ei ihan toteutunut, sillä sävellyksiä kilpailuun
saapui oletettua enemmän – peräti 17 eri säveltäjää olivat jättäneet arvioitavaksi
yhteensä 24 kappaletta. Tosin yksi sävellyksistä oli sääntöjen vastainen. Kilpailusäännöissä
nimittäin hyvin yksiselitteisesti sanottiin, että teosten laulutekstin tulisi
olla joko suomen- tai ruotsinkielinen. Ernst Mielckin laulu oli kuitenkin
saksankielinen, joten se hylättiin. Säännöissä erikseen korostettiin myös, että
laulutekstit eivät saisi käsitellä millään tavalla kieliriitaa. Tätä sääntöä ei
kukaan lähtenyt rikkomaan, joten tuomaristolla oli lopulta 23 teosta, josta valita
voittaja.
Teosten lukemiseen meni sen verran aikaa, että tulokset julkaistiin
lopulta pari viikkoa myöhässä. Kaikki eivät tosin olleet sitä mieltä, että syy
oli vain teosten lukumäärässä: kuului myös syytöksiä, joiden mukaan kuoronjohtaja
Gösta Sohlström olisi ”slarvaillut” kilpailuun liittyvien asioiden
hoitamisessa.
Teokset arvioitiin nimettöminä. Säveltäjät olivat merkinneet partituurit
nimimerkillä ja liittäneet oheen kirjekuoren, jonka päällä oli nimimerkki ja
sisällä säveltäjän nimi ja yhteystiedot. Tuomariston mielestä yksi teos oli
ylitse muiden: mieskuorolle ja orkesterille sävelletty Sandels, joka oli jätetty kilpailuun nimimerkillä Homo. Kuoresta
paljastui, että nimimerkin takana oli tuolloin vähän reilu kolmekymppinen Jean
Sibelius. Tuomaristoa ilahdutti erityisesti Sandelsin
erinomainen orkestrointi. Orkesterin rooli aiheutti tuomaristossa kuitenkin myös
huolta: koska kuoron rooli teoksessa on – tuomariston mielestä – suhteellisen
pieni, heräsi kysymys, voidaanko tätä teosta pitää varsinaisesti kuoromusiikkina, jota kilpailussa oli kuitenkin
ensisijaisesti tarkoitus etsiä.
Tuomaristo ei antanut tämän lopulta kuitenkaan häiritä itseään.
Sibeliukselle myönnettiin ensimmäinen palkinto (700 mk). Sen verran
ylivoimaisena Sandelsia pidettiin,
että toista palkintoa ei jaettu lainkaan. Kolmanneksi tuli Armas Järnefeltin
myöskin orkesterisäestyksellinen teos Suomen
synty (300 mk) ja neljänneksi Ernst Fabritiuksen a cappella -laulu Barcarole (200 mk). Lisäksi tuomaristo jakoi
kaksi erityispalkintoa: Karl Flodinin Häämme
ja Selim Palmgrenin Drömmen
saivat molemmat 200 markan tunnustuksen.
Voittoteoksesta ei tullut valtavaa hittiä saman tien, sillä
se oli tuon aikaisille kokoonpanoille huomattavan vaikea. Vaikeuksista kertoo
muun muassa varhaisissa esityksissä käytetyt stemmat, joihin soittajat ovat lisänneet
itselleen lisää soitettavaa. Muutamissa kohdissa kuoro ei ilmeisesti onnistunut
saamaan lähtöääniään, joten mm. käyrätorvet ja pasuunat valjastettiin
soittamaan vaikeimmat paikat kuoron mukana. Vaikeuksista todistaa myös Sandelsin ensiesityksen kritiikit,
joista kirjoitin blogissani jo aiemmin otsikolla Suomen musiikinhistorian julmimmat arvostelut.
Sandels
esitettiin kahteen kertaan vuonna 1900 ja kertaalleen vuonna 1908, jolloin se
liitettiin osaksi Suomen sodan 100-vuotismuistojuhlintaa (Sandelsin tekstihän sijoittuu
Koljonvirran taisteluun, joka oli Ruotsin armeijan viimeinen voitto Suomen
sodassa). Neljäs esitys antoi odottaa itseään. Lopulta Sibelius alkoi
suunnitella teoksensa muokkaamista vuonna 1913, sillä hänestä oli alkanut
tuntua, ettei se ollut ”tarpeeksi plastillinen”.
Hilpeät Musikantit kantaesitti Sandelsin muokatun, plastillisemman version joulukuussa 1915.
Konsertti oli arvostelumenestys. Vuoden 1900 katastrofikonsertin yhteydessä
kriitikot olivat valittaneet, että kuoro oli aivan liian pieni ison
orkesteriteoksen esittämiseen. Tästä moitteesta kuoro oli ottanut vaarin. Muntra
Musikanter julkaisi lehti-ilmoituksia ympäri Suomea tarkoituksenaan haalia
mukaan lavalle myös niitä kuoron seniorilaulajia, jotka eivät enää asuneet
pääkaupunkiseudulla. Lisäksi tukea pyydettiin Akademiska Sångföreningeniltä,
joten lavalla oli lopulta nelisensataa miestä.
Uuden
Suomettaren kriitikko summasi tuntemuksensa konsertin
jälkeen:
‘Sandels’, tuo Sibeliuksen
verraton sävelkuvaus Runebergin tuttuun runoon suorastaan haltioitti
kulijakunnan [sic]. Sävellys elävöittää mestarillisella tavalla
Sandelsin herkuttelemisen, hänen ajutanttinsa [sic] kiihkeän mielentilan ja
sodan melskeet Partala-sillalla. Miten huolettoman hauska onkaan orkesterin
veikeä kuvailu ‘kenraalin’ ja ‘pastorin’ historiallisista aamiaisista! […] Alallaan se on eittämättömästi Sibeliuksen paras
tuote.
***
Viime lauantaina (24.3.) Muntra Musikanter juhlisti peräti 140-vuotista
taivaltaan. Konsertissa kuultiin Sandelsin
lisäksi kahden uuden teoksen kantaesitykset, joten kuoro jatkaa jo toissa
vuosisadalla alkanutta kunnioitettavaa työtään uuden kuoromusiikin hyväksi.
Onnea seuraavalle 140 vuodelle!
Kommentit
Lähetä kommentti