Martin Wegelius: Sääntöjä kuorojen harjoittamiseen.
1.Jos
kuoronjohtaja ei ole kokenut muusikko, joka vaivattomasti lukee, laulaa tai
soittaa nuoteista, hänen pitää ennen harjoituksia opetella laulu ulkoa niin
kokonaisuutena kuin jokainen stemma erikseenkin. Hänen silmänsä eivät saa koko
ajan olla sidottuina nuotteihin, ja kaikkein vähiten hän saa itse tehdä
virheitä laulussa tai soitossa.1
2.Harjoituksissa
käytettävistä soittimista piano on ensisijainen suhteessa muihin. Harmooni on
sille huono korvike.
3.Varmista,
että soitin on aina hyvin viritetty; virittämätön instrumentti johtaa laulajia
harhaan ja tekee kuoron intonaatiosta epävarmaa ja epäpuhdasta.
4.Jos
kuorolaisilla on kykyä laulaa nuoteista (prima vista), ja harjoiteltava laulu
on helppo, pitää johtajan vähintäänkin yrittää sitä, että kaikki stemmat saavat
heti laulaa yhtaikaisesti. Tue silloin vaikeissa paikoissa kuoroa soittimen
avulla, äläkä keskeytä laulamista mistään muusta virheestä kuin sellaisesta,
joka tekee jatkamisen mahdottomaksi.
5.Jos
yritys onnistui jotenkuten, toista se korjattuasi pahimmat virheet; harjoituta
sen jälkeen yksittäisten paikkojen (stemmojen) sellaisia yksityiskohtia, jotka
eivät vieläkään onnistuneet hyvin. Sellainen on hyvää harjoitusta ja johtaa
nopeasti rohkaiseviin tuloksiin.
6.Yksittäisten
stemmojen harjoittamisessa pitää ottaa huomioon seuraavat asiat:
a)Anna
laulajien selviytyä omillaan niin paljon kuin mahdollista; tue heitä soittamalla
hiljaisesti sointuja, mutta älä soita
stemman melodiaa mukana paitsi jos se on todellakin tarpeellista. Älä koskaan soita
voimakkaasti, sillä laulajien äänen tulee kuulua selkeästi. Mikäli laulajat
ovat vähäisesti kehittyneitä, soita tai laula heille kaikki fraasit ennen kuin he saavat laulaa ne itse. –
Soita lopuksi kaikkia muita stemmoja mukana, jotta he etukäteen tottuvat
yhteislauluun; markkeeraa tässä vaiheessa selvästi ne muiden stemmojen
sisääntulot, jotka tapahtuvat eriaikaan kuin nyt harjoitettavan stemman.
b)Yksittäisen
stemman läpilaulattaminen ilman soittimen tukea voi tietyissä tapauksissa olla
hyödyllistä deklamaation ja fraseerauksen takia; älä kuitenkaan luota siihen,
että musiikillinen varmuus juurikaan hyötyisi tällaisesta. Monet yksittäisten
stemmojen sinällään helpot paikat tulevat vaikeiksi vasta muiden stemmojen
liittyessä mukaan, ja samoin sinällään vaikeat paikat tulevat vasta harmonian
kautta ymmärrettäviksi ja helpommin toteutettaviksi.
c)Harjoita
vain lyhyitä jaksoja – 4-8 tahtia – kerrallaan; mitään stemmaa ei pidä
rasittaa, eikä mitään jättää toimettomaksi pitkäksi aikaa; kaikkien pitää saada
niin pian ja niin usein kuin mahdollista kokeilla ponnistelujensa tuloksia.
Tällä tavalla vältetään väsymystä, pidetään yllä mielenkiintoa ja voitetaan
aikaa.
d)Älä
koskaan toista pitkiä jaksoja korjataksesi yksittäistä virhettä; ota käsittelyyn
vain se jakso, mikä on absoluuttisen välttämätöntä siinä yhteydessä, ja – mikä
tärkeintä – sano etukäteen, selkeästi, selvästi ja lyhyesti, missä korjattava virhe
tapahtui.
e)Jos
stemma koostuu erilaisista elementeistä, eli henkilöistä, joista osalla on suurempi
ja osalla pienempi kokemus- ja taitotaso, älä anna ensimmäisten kärsiä koko
ajan jälkimmäisten virheistä; toisin sanoen harjoita jälkimmäisiä silloin
tällöin erikseen.
f)Varmista,
että kaikki ottavat henkeä samassa paikassa ja niin äänettömästi, että kuulija
huomaa sen vain siitä pienestä tauosta, joka tästä syntyy, ja anna jo ennen
harjoitusten alkua ne paikat, joissa hengittämistä saa tapahtua.
Sopivia
paikkoja hengitykselle ovat säveltäjän kirjoittamat tauot, ja jos sellaisia ei
ole, tekstin välimerkit. – Jos välimerkki on liian kaukana, ei koskaan
hengitetä ainakaan keskellä sanaa, eikä mieluusti myöskään sellaisten kahden
sanan välissä, jotka kuuluvat läheisesti yhteen. Esimerkiksi älä laula koskaan: ”och jungfrun hon går i dansen
med | röda gullband” (on neidolla punapaula kun | tanssiin hän käy); laula mieluummin: ”i dansen | med röda” jne.
(punapaula | kun tanssiin), mutta mieluiten
koko fraasi yhdellä kertaa.
Tiheästi
hengittäminen on ylipäätään vain huono tottumus, joka johtajan
päättäväisyydellä voidaan korjata. Jopa kokemattomat kuorolaiset pystyvät – jos siihen pakotetaan –
selviämään tietyllä ilmamäärällä tuplasti pitempään kuin he itse uskottelevat
itselleen.
g)Korjaa
huolellisesti ne intonaatiovirheet, jotka jo tässä vaiheessa ovat kuultavissa;
tee tämä lyhyin ja päättäväisin ohjein, kuten ”laula gis korkeammaksi!” –
”laula b matalammaksi!” jne. Jos vain muutama laulajista on syyllinen
tällaiseen virheeseen, anna ohjeet siten, etteivät muut, jotka jo aiemmin
lauloivat oikein, korota tai laske säveltasoa, sillä siinä tapauksessa ”tulee
uudesta huvilasta huonompi kuin alkuperäisestä”.
h)Ole
erittäin huolellinen selkeän ja oikean tekstin
ääntämisen suhteen, sillä tästä ei riipu vain kuulijan mahdollisuus
ymmärtää teksti vaan myös olennaisesti kuoroklangin kauneus.
Huomioi
ensi sijassa vokaalien oikea ääntämäinen, erityisesti vokaalin a. Paitsi että tämän äänteen väärä
lausuminen kuulostaa erityisen vastenmieliseltä, edellyttää oikea lausuminen
huomattavissa määrin oikeanlaista lauluelinten käyttöä; jos laulaa ”kitalaesta”
tulee a-äänteestä o-äänne; jos laulaa ”nenästä”, äänne lähestyy ä-äännettä.
Huomioi muutkin vokaalit erityisesti korkeissa sopraano- ja tenoriäänissä mutta
myös matalissa altto- ja bassoäänissä. Lisäksi varmista, että vokaali ei vaihdu,
kun useita ääniä lauletaan samalla tavulla.
Teroita
mieliin erityisesti se, että nuottia saa pidentää vain vokaalilla; tämän
tekeminen konsonanteilla l, m, n
tai r on erityisen rumaa, muilla
konsonanteilla yksinkertaisesti mahdotonta.
Koska
konsonanttiäänne, joka tulee kahden vokaalin väliin, täytyy toteuttaa
mahdollisimman lyhyessä ajassa, siinä pitää säilyttää suurin mahdollinen
selkeys ja terävyys. Huomioi esimerkiksi, kuinka monet laulavat d-, l-
ja r-äänteen epäselvästi ilman, että
he itse huomaavat sitä lainkaan; selkeä ääntäminen tuntuu heistä usein
liioittelulta. Älä anna tämän mennä läpi, vaan pysähdy aina välillä
yksittäiseen sanaan ja laulata se kerta kerran jälkeen kunnes oikea lausuminen
tulee esiin.
7.Kun
jokainen stemma on harjoitettu 4-8 tahtia eteenpäin, jatketaan yhteislaululla.
Jos laulajilla on vähäisesti kokemusta, tai harjoiteltava kohta on vaikea, on
syytä ensin ottaa stemmoja pareittain, ei aina sopraano ja altto, tenori ja
basso, vaan toki tilanteen mukaan myös sopraano ja basso, altto ja tenori tai
sopraano ja tenori, altto ja basso. Tämän jälkeen voi neliääninen laulu alkaa.
8.Älä
keskeytä laulua jokaisen virheen takia, mutta merkitse itsellesi muistiin jokainen
paikka, jossa virhe on tapahtunut. Jos monta virhettä on tapahtunut, huomauta2
ensimmäisen läpilaulun jälkeen vain pahimmista ja harjoita ne paikat, joissa
niitä on esiintynyt, yksityiskohtaisesti ja perinpohjaisesti, ettei epävarmuus
enää jatkossa tule kyseeseen. Tee toisen (koko jakson) läpilaulun jälkeen
kaikki huomiot, jotka ovat tarpeen (näihin kuuluvat myös nyanssit), ja ota
sitten koko juttu vielä kertaalleen. – Jatka sitten samaan tapaan vaihdelleen
stemmaharjoituksia ja yhteislaulua kunnes sävellys on kokonaisuudessaan käyty
läpi.
9.Kerro
ennen jokaista uudelleenottoa mitä suurimmalla tarkkuudella ja selkeydellä se
paikka, josta laulamisen on tarkoitus alkaa. Näin vältetään sekaannuksia ja
säästetään aikaa. Epäselvyyksien välttämiseksi, anna kuorolaisten numeroida
tahdit; ensimmäinen kokonainen tahti
on No. 1 (ei siis kohotahti).
10.Kaikkien
edellä mainittujen harjoitusten aikana laulajat saavat istua.
11.Tämän
jälkeen soittimen voi antaa olla, paitsi jos intonaation korjaaminen sitä vaatii.
Intonaatiovirheiden yhteydessä pitää muistaa, että ne eivät välttämättä johdu
siitä, että jokin stemma ”laulaisi falskisti”. Neljä stemmaa voivat kukin
”laulaa puhtaasti” ja silti tuottaa epäpuhtaan yhteissoinnin; yhteislaulussa
kyse ei ole vain ”puhtaasti laulamisesta” vaan ensisijaisesti hyvästä temperoinnista.3
12.Seuraavien
harjoitusten aikana, johtajan tulee seisten kuoron edessä antaa tahtia. Tässä
yhteydessä on huomioitava:
a)Lyö
tahtia oikein! Lyönnit ovat
seuraavat:
Kaksijakoisessa
tahdissa: ykkönen alas, kakkonen ylös.
Kolmijakoisessa
tahdissa: ykkönen alas, kakkonen oikealle, kolmonen ylös.
Nelijakoisessa
tahdissa: ykkönen alas, kakkonen vasemmalle, kolmonen oikealle, nelonen ylös.
Kuusijakoisessa
tahdissa: ykkönen alas, kakkonen ja kolmonen lyhyin lyönnein vasemmalle,
nelonen oikealle, vitonen ja kutonen lyhyesti ylöspäin.
Yhdeksänjakoisessa
tahdissa: ykkönen, nelonen ja seiska kuten kolmijakoisessa, mutta lisättynä
kaksi lyhyttä lyöntiä jokaiseen.
Kaksitoistajakoisessa
tahdissa: ykkönen, nelonen, seiska ja kymppi kuten nelijakoisessa, mutta samoin
lisäyksin kuin yllä.
Harvinaiset
viisi- ja seitsemänjakoiset tahtilajit käsitellään ensimmäisessä tapauksessa
kaksi- ja kolmijakoisen yhdistelmänä, jälkimmäisessä tapauksessa neli- ja
kolmijakoisen (tai toisinpäin) yhdistelmänä.
Fermaatilla
nostetaan tahtipuikko ylös ja pidetään liikkumattomana; fermaatin loppu
ilmoitetaan lyhyellä lyönnillä.
Jos
laulu alkaa kohotahdilla, aloittaa johtaja siltä tahdinosalta, jonka osa
aloittava nuotti on.
Kokematonta
johtajaa neuvotaan harjoittelemaan perusteellisesti kaikkea tähän liittyvää
peilin edessä, ja lisäksi ennen jokaista harjoitusta lukemaan läpi ne laulut,
joita on tarkoitus harjoittaa, samanaikaisesti lyöden niihin tahtia.
b)Lyö
tahtia selkeästi! Nosta kättä niin
korkealle, että kaikki laulajat näkevät jokaisen tahdinlyönnin; käytä itse
liikkeissä vain rannetta, enintään kyynärvartta, mutta älä koskaan olkavartta.
13.Työstä
nyanssit hyvin. Ponnettomat nyanssit tekevät esityksestä monotonisen,
liioitellut teennäisen; kummassakaan tapauksessa sävellys ei näyttäydy oikeassa
valossa. Työstä ensin yksinkertaiset kontrastit: f ja p,4
sitten mf ja mp, sen jälkeen ff ja pp. Molemmat viimeksi mainitut vaativat
nimittäin laulajalta kokemusta äänenkäytöstä; kaikista nyansseista viimeksi
mainitut vaativat tarkimman tekstilausumisen. Työstä sitten mitä suurimmalla
huolellisuudella jokainen crescendo ja diminuendo. Korosta laulajille ensisijaisesti
sitä vanhaa käytännöllistä sääntöä, että cresc. tarkoittaa p, dimin. f (eli
ensimmäisen pitäisi alkaa hiljaa, jälkimmäisen voimakkaasti5); korosta
myös, että ensimmäisessä tapauksessa nousu ja jälkimmäisessä lasku pitää
tapahtua tasaisesti ja pikkuhiljaa, ei hätäisesti ja yhtäkkisesti. Älä
liioittele pitkällä äänellä usein esiintyvää merkkiä <>. Muista myös,
ettei sf eikä fz aina merkitse f, vaan:
voimakkaammin kuin edeltävä ja seuraava.
14.Pidä
tiukasti kiinni oikeasta ja täsmällisestä rytmistä, erityisesti nuottien oikeista
pituuksista. Tässä yhteydessä pitää erityisesti huomioida kohotahti, nuotit ennen
taukoja ja pisteelliset nuotit.
Tavallisimmin esiintyvä virhe viimeksi mainituissa tapauksissa on se, että
laulajat pidentävät neljäosanuottien pisteitä ja lyhentävät
kahdeksasosanuottien pisteitä. Ensin mainittu virhe on verrattain helposti
korjattu, jälkimmäinen vaatii jatkuvia korjauksia eikä saa koskaan jättää
huomiotta, sillä mikään virhe ei lamauta ja laiskista rytmiä niin paljon kuin
tämä. Muista, että pisteen (kahdeksasosien jälkeen) tulee olle marssinkaltaisissa lauluissa aina vähän
pitempi kuin mitä se matemaattisessa mielessä olisi. Tämänlaisissa lauluissa
pitää vahvat tahdinosat markkeerata voimakkaasti.
15.Valitse
tempo mitä suurimmalla
huolellisuudella. Jos metronomiluku löytyy nuotista, ei epäilyksen tarvitse
antaa vaivata. Tyypillisimpien tempomerkintöjen (allegro, andante jne) merkitys
sen sijaan on hyvin elastinen. Vain kyseisen tempomerkinnän huolellinen
vertaaminen sävellyksen yleiseen melodis-rytmiseen karakteriin (tahtilaji,
aika-arvot, fraasi- ja satsirakenne ym.) voi auttaa päätöksenteossa. Se tempo,
joka tällä tutkimisella tuntuu nousevan esiin, pitää lisäksi koetella kaikista
rytmisistä näkökulmista ja koskien kaikkia jaksoja, joita laulussa
mahdollisesti esiintyy; jos tempo on oikea, sen pitäisi sopia yhtä hyvin niihin
kaikkiin.
16.Niin
accelerando- ja stringendo-kohtiin kuin rallentando- ja ritardando (ritard.) -kohtiin
pätevät samat asiat kuin cresc.- ja dimin.-kohtiin, nimittäin ne, että niin
nousun kuin laskunkin on tapahduttava tasaisesti ja pikkuhiljaa (jokainen
tahdinosa hieman nopeammin tai hitaammin kuin edeltävä); vain ritenuto (rit.)
tarkoittaa suhteellisen yhtäkkistä hidastumista.
17.Kun
tempo on valittu, pidä siitä kiinni suurella päättäväisyydellä. Vastaa
energisesti kaikkiin laulajien yrityksiin kiihdyttää tai hidastaa sitä.
18.Ensimmäinen
ehto tämän saavuttamiselle on se, että laulajat todella näkevät johtajan. Kun
harjoitukset ovat edenneet niin pitkälle, että johtaja on alkanut lyödä tahtia,
täytyy – kaikkien valmistavien harjoitusten jälkeen – stemmojen olla niin hyvin
painautunut laulajien mieleen, että näiden pitää vain silloin tällöin katsoa
alas nuottivihkoonsa, ja voivat siis lähes koko ajan pitää katseen kiinni
johtajassa; jos johtaja ei onnistu totuttamaan kuoroaan tähän, on kuoro silloin
se, joka johtaa sen sijaan että johtaja johtaisi kuoroa. Tähän ei auta muu,
kuin aiempien kohtien harjoitusten jatkaminen niin kauan, kunnes laulaminen
onnistuu kokonaan ulkoa, eikä nuotteja enää tarvita.
19.Nyt
kyseessä olevien harjoitusten osalta kuoron on hyvä seistä (tosin ei koskaan
niin kauan, että väsymys alkaa iskeä). Muodostelman tulee olla mieluiten
puoliympyrä, altto ja sopraano rinnakkain, tenorit alttojen takana, bassot
sopraanoiden takana. Aseta jokaisen stemman varmimmat ja luotettavimmat laulajat
läheisimpään näköpiiriisi.
20.Muistuta
katseella ja kädellä yksittäisiä stemmoja heidän sisääntuloistaan. Käytä
harjoituksia johtaessasi vaikka kuinka reippaita kädenliikkeitä, mutta muista
itse esityksessä pienentää liikkeet niin pieneksi kuin mahdollista. Mitään
sellaista ei saa tehdä, mikä herättää kuulijoissa hilpeyttä tai ihmetystä ja
siten vie huomiota pois itse asialta eli laululta. Yleisön edessä se johtaja on
paras, joka vetää itseensä mahdollisimman paljon kuoron ja mahdollisimman vähän
yleisön huomiota.
21.Älä
ole hermostunut; älä ainakaan näytä sitä koskaan, ja vältä kaikkea, mikä voi
tehdä kuoron hermostuneeksi, esimerkiksi kiivasta tahdinpoljentaa, moitteita
nalkuttavalla tai kirkuvalla äänellä, vihanpurkauksia osaamattomuudesta
johtuvien virheiden takia jne. Ainoa asia, mikä antaa anteeksi ja oikeuttaa
voimakkaan ”quos ego” -puuskahduksen, on laulajien ajattelemattomuus ja
tarkkaamattomuus. Muuten pätee tämä sääntö: huomauta ja korjaa, älä soimaa! Jos
jokin näistä kahdesta pahasta asiasta [ajattelemattomuus tai tarkkaamattomuus] tapahtuu,
ole kiivas, mutta älä koskaan nalkuta. Ärtynyt kuoro laulaa joskus oivallisesti
silkasta kiukusta; ikävystynyt kuoro laulaa aina kurjasti. Mutta johtajan
parhaita ominaisuuksia ovat ehtymätön hyvätuulisuus ja väsymätön kärsivällisyys
– ei sellainen kärsivällisyys, joka kestää kaiken, vaan sellainen joka ei jätä
mitään tekemättä
M.
Wegelius.
(suom.
Sakari Ylivuori)
Alkukielinen teksti julkaistu: Svenska Folkskolans
Vänners Musikbibliotek, Ser. A, ensimmäinen vihko, Helsinki 1891.
Alaviitteet:
1.Huomaa,
että jopa parhaiten viritetyssä harmoonissa intonaatio on heti horjuva, jos
polkeminen ei ole täysin tasaista (esim. jos palkeet poljetaan vain puolilleen,
jne.)
2.Tässä
alkavat todelliset vaikeudet kokemattomalle johtajalle. Virheen tapahtumisen
huomaaminen ei ole vaikeaa, mutta se, että osaa heti informoida, mistä virhe johtuu
ja missä stemmassa se on tapahtunut, vaatii taitoa ja rutiinia. Välttämättömimmät
edellytykset tässä onnistumiseen ovat sointuopilliset tiedot sekä säännön 1
tiukka noudattaminen; lisäksi käytä harjoituksissa huomiokykyäsi,
kylmähermoisuuttasi ja malttiasi.
3.Katso allekirjoittaneen ”Lärobok i
Allmän Musiklära och Analys” 1. kurssi, kappale X.
4.Älä
ikinä anna f:n sekoittua ff:oon tai mf:een, p:n pp:oon tai mp:oon.
5.Kuten
kaikilla säännöillä, on myös tällä poikkeuksensa; eli vanha sanonta ”poikkeus
vahvistaa säännön” pätee.
Olipa yksityiskohtaiset ja hienot ohjeet. Miltä vuodelta alkuperäinen teksti olikaan?
VastaaPoistaVuodelta 1891.
Poista