Jyväskylän seminaarin haamukuoro
Suomen kuoromusiikinhistoriassa kummittelee. Vaikka haamukuoroa on vaikea nähdä paljaalla silmällä, siitä voi nähdä vilahduksen, kun ristivalottaa historianlehtiä. Esimerkiksi Suomen kuorolaulun historiasta, Laulun tenhoisa taika, haamukuoron saa esiin lukemalla rinnakkain sivuja 26 ja 27. Sivu 26 kertoo suomalaisen naiskuorotoiminnan alkuvaiheesta seuraavaa:
”Suomalaisen
naiskuorotoiminnan kannalta merkittäväksi ajankohdaksi muodostui vuosi 1864,
jolloin maassamme aloitti toimintansa ensimmäinen naiskuoro Vår-Föreningen.”
(Pajamo 2015, 26)
Haamukuoro tulee esiin, kun tätä
virkettä vasten lukee seuraavalta sivulta löytyvän virkkeen:
”Naiskuorolaulua
kuultiin 1860-luvulla myös Jyväskylässä, missä musiikin lehtori E.A. Hagforsin
johtama 15-henkinen naiskuoro esiintyi vuonna 1863 toimintansa aloittaneen
seminaarin ensimmäisissä musiikkinäytteissä keväällä 1864.” (Pajamo 2015, 27)
Vår förening -lauluyhtyeen
historia on hyvin dokumentoitu. Svenska Litteratursällskapet (SLS) pitää
hallussaan sen johtajan, Thérèse Deckerin (myöh. Hahl) arkiston sekä erään lauluyhtyeen
jäsenen, Aina Topeliuksen (myöh. Nyberg) päiväkirjaa ja kirjeenvaihtoa. Olen
käynyt nämä läpi ja dokumenteista käy yksiselitteisesti ilmi, että seitsemän
nuorta naista perusti kyseisen yhteen Kaisaniemen puistossa 20.3.1864, ja se
esiintyi ensimmäisen kerran spontaanissa yksityistilaisuudessa Topeliusten
kotona 5.10.1864.
Minua on jo jonkin aikaa
hämmentänyt, miksi Vår förening on historiankirjoituksessa nimetty Suomen
ensimmäiseksi naiskuoroksi, jos kerran Jyväskylän seminaarissa oli naiskuoro,
joka sekä perustettiin (syksy 1863) että ensiesiintyi (musiikkinäytteet olivat 7.–8.6.1864)
aiemmin kuin Vår förening. Tätä oli tutkittava tarkemmin. Löytämäni aineiston
perusteella haluaisin väittää, ettei Jyväskylässä ollut 1860-luvulla ainakaan
julkisesti esiintyvää naiskuoroa ja että historiankirjoissamme kummittelee.
Silminnäkijälausunto
vuodelta 1864
Jyväskylän seminaarin ensimmäisissä musiikkinäytteissä
kesäkuussa 1864, jolloin siis Suomen mahdollisesti ensimmäinen naiskuoro väitetysti
esiintyi, oli paikan päällä kirkollistoimituskunnan
päällikkö H. V. W. Furuhjelm, joka kirjoitti tilaisuudesta esimiehilleen virallisen
raportin. Furuhjelmin raportti julkaistiin myös useassa lehdessä, ja se on haamukuoron
osalta kiintoisaa luettavaa:
”Se
tapa, millä neli-ääniset laulut laulettiin, osittain ainoastansa
miehen-äänillä, osittain miehen- ja waimon-äänillä sekaisin, todistaa laulun
opettajan tohtori Hagforsin erinomaista taitoa oppilastensa johtamisessa ja
heidän mielensä innostamisessa tähän jalouttawaan siwistyskeinoon.” (Suometar
25.10.1864).
Raportti
on alun perin ruotsinkielinen: ”Det sätt, hvarpå de fyrstämmiga sångerna
utfördes, dels endast med karlröster, dels med blandade karl- och
fruntimmersröster, vittnar om sångläraren doktor Hagfors’ utmärkta förmåga att
leda sina lärjungar och lifva deras sinne för detta förädlande bildningsmedel.”
Nykykorvalle hauskankuuloinen kuvaus on sisällöltään varsin
yksiselitteinen: tutkintotilaisuudessa tasokkaan näytteen antoivat sekakuoro ja
mieskuoro – naiskuoroa ei Furuhjelm mainitse sanallakaan.
Seuraavat tutkinnot
Myös löytämissäni seuraavien vuosien raporteissa
naiskuoroesitykset loistavat poissaolollaan. Jyväskylän seminaarin toisissa eli
vuoden 1865 tutkinnoissa ”[k]oko oppilaitoksen sekä mies- että naisoppilaat
lauloiwat yhdessä muutamia sekalaiselle köörille sowitettuja lauluja ja
miesoppilaat myös neliäänisiä lauluja” (Suomen Julkisia Sanomia 26.10.1865), ja
vuoden 1867 tutkinnoissa ”kokoontuivat kaikki opettajat ja oppilaat
voimistelusaliin, jossa oli juhlalliset päättäjäiset. Väkeä oli siellä
tungokseen asti. Kun oli rukous pidetty, seurasi näytteitä laulussa ja
soitossa; laulettiin mies- ja sekakuoroja; soitettiin lyhempiä kappaleita
pianolla ja harmoniolla” (suomennos: Rautio, 1913, 211).
Vuosien 1866 ja 1868 tutkintokuvauksia en tähän hätään löytänyt,
mutta vielä vuoden 1869 tutkintojenkin ohjelmassa oli kyllä varsin mittava
kattaus seka- ja mieskuorolauluja sekä muutamia piano- ja harmooniesityksiä – muttei
yhden yhtään naiskuorokappaletta (ks. myös Pajamo 2015, 32).
Alkaa näyttää vahvasti siltä, että Jyväskylän seminaarin
tutkinnoissa ei kuultu naiskuoroa 1860-luvulla lainkaan, vaikka näin Suomen
kuoromusiikin historiat melko yksimielisesti väittävätkin.
Haamukuoron synty
Vuonna 1945 julkaistiin Sulho Rannan toimittama teos Suomalaisia säveltäjiä, johon Veikko
Helasvuo kirjoitti artikkelin Jyväskylän seminaarin ensimmäisestä
musiikinlehtorista, E. A. Hagforsista. Helasvuon mukaan:
”Hagforsin
perustama ensimmäinen oppilaskuoro esiintyi erikseen nais- ja mieskuorona sekä
yhdistettynä sekakuorona. Sen vahvuus oli 33 miestä ja 15 naista. Ensi kerran
laulettiin julkisesti kesäkuussa 1864 Jyväskylän seminaarin ensimmäisen
vuosijuhlatutkinnon yhteydessä.” (Helasvuo 1945, 87–88).
Tämä on varhaisin tuntemani lähde, jossa seminaarin naiskuoron
sanotaan esiintyneen tutkinnoissa alusta lähtien. Ihan ensimmäiseksi on
huomautettava se ilmeinen seikka, että Helasvuon artikkeli ei ole
aikalaiskuvaus. Artikkeli ei harmittavasti kuitenkaan pidä sisällään
lähdeviitteitä, joten on vaikea sanoa, mihin sen tiedot perustuvat.
Eräänlaiseksi vakuudeksi Helasvuon artikkeliin on painettu artikkelin yhteyteen
kuva tästä naiskuorosta. Kuvatekstinä on ”Maamme ensimmäinen suomenkielinen
naiskuoro. Erik August Hagforsin perustama Jyväskylässä v. 1863” (Helasvuo
1945, 87). Kuvassa kaksitoista naista istuu täsmälleen siten kuin ajan ryhmäkuvissa
on tapana istua. En epäile, etteikö kuva varmasti olisi aito kuva tuon ajan
opiskelijoista. Sen sijaan haluaisin nostaa esiin kysymyksen: mistä tiedetään,
että kuvassa on kuoro? Jos kuvassa olisi myös Hagfors, se liittäisi kuvan
paremmin kuorotoimintaan, mutta häntä kuvassa ei ole.
Tietojen mukaan (esim. Furuhjelmin raportti) seminaarin
kuudestatoista naisoppilaasta ensimmäisen musiikkinäytteen sekakuorossa lauloi viisitoista,
kun yhdellä ei ollut riittävää sävelkorvaa (voi sitä eristettyä raukkaa!). Toisin
sanoen on äärimmäisen vaikeaa tehdä eroa naisopiskelijoiden ryhmäkuvan ja
oletetusta kuorosta otetun kuvan välille – ellei se ole otettu jotenkin siten,
että laulaminen näkyy. Väittäisin, että uskomus naiskuoron olemassaolosta on
saanut kirjan (kuva?)toimittajan poimimaan naisoppilaiden ryhmäkuvan ikään kuin
kuvituskuvaksi. Todistusvoimaa sillä joka tapauksessa ei taida olla.
Helasvuon artikkelista tieto naiskuoron esiintymisestä 1860-luvun
musiikkinäytteissä siirtyi Erkki Forssin graduun (1950), joka on ollut varsin
vaikutusvaltainen Hagfors-tutkimuksen lähde (gradu julkaistiin lyhennettynä
uudelleen 2009). Tästä tieto lienee siirtynyt naiskuoroliiton
60-vuotisjulkaisuun (Hapuoja et al, 2006) ja edelleen Suomen kuorolaulun
historiaan (Pajamo, 2015). Varma en voi olla, koska kaksi viimeksi mainittua
eivät käytä lähdeviitteitä – mitä näin sivumennen oudoksun historiikeiksi
itseään kutsuvissa julkaisuissa.
*****
Olenko missannut jotain olennaista? Onko jokin lähde, jota en
tunne? Onko jollakulla tarkempaa tietoa? Oliko Jyväskylässä naiskuoro
1860-luvulla? Olisin kiitollinen kaikista tiedonmuruista!
Yllä mainitut kirjat:
Forss,
Erkki 2009. Erik August Hagfors. Toiminta Jyväskylän seminaarin
musiikinlehtorina ja Suomen kuorolaulun kehittäjänä. Suomen
musiikkikirjastoyhdistyksen julkaisusarja 137. (Alun perin pro gradu,
hyväksytty Helsingin yliopistossa 15.12.1950.)
Hapuoja,
Kaija (et al) 2009. Sininen viirimme. Naiskuoroliitto 60 vuotta. Suomen
naiskuoroliitto.
Helasvuo,
Veikko 1945: E. A. Hagfors (Erik August Hagfors) 1827–1913. Teoksessa Suomen
säveltäjiä puolentoista vuosisadan ajalta (toim. Sulho Ranta). WSOY (artikkeli
on sivuilla 83–91).
Pajamo,
Reijo 2015. Laulun tenhoisa taika. Suomalaisen kuorolaulun historia. Suomalaisen
Kirjallisuuden Seura.
Rautio,
Konsta 1913. Jyväskylän seminaarin 50-vuotinen toiminta: katsaus sen syntyyn ja
vaiheisiin. Gummerus.
Tämä nyt vain on eräs ajatuksen varjo, pelkkä harsoinen olettamus että Helsingissä olisi voitu kuulla naiskuorolaulua jo 1850-luvulla(!). Sibiksen MuHi-tietokanta tosin ei tiedä tästä musiikkikoulusta eikä sen perustajasta yhtään mitään. Omasta mielestäni sekä henkilö että asia on tutkimisen arvoinen. Käy kiinni, Sakari!
VastaaPoistaHenrietta NYBERG (1830-1911) oli merkittävä suomalainen pianisti ja pianopedagogi, arvattavasti hyvinkin tarmokas ja määrätietoinen nainen, jolla oli tahtoa, ideoita ja sinnikkyyttä lähteä kodin piiristä ulos maailmalle muusikkouttaan toteuttamaan. Isän vastustuksesta huolimatta tämä reipas "pianotantta" lähti ensimmäisenä suomalaisena naisena Leipzigin konservatorioon ja opiskeli siellä pianonsoittoa vuosina 1856-1858.
Ilmari KROHN kertoi kuulleensa äidiltään, että itse Fredrik PACIUS olisi ehdottanut Henriettalle (Ilmarin Jetta-tädille, joka myös oli hänen pianonsoitonopettajansa ja ilmeisen hyvä sellainen!), että tämä perustaisi Helsinkiin musiikkikoulun. Kyvyt oli huomattu, ja tulosta seurasi:
Henriettan perustama Helsingfors Privatlyceum oli musiikkikoulu tytöille. Se toimi täällä 1851-1861. MuHi (Ilkka Oramo) joko ei tiedä asiaa tai sitten ei pidä sitä maininnan arvoisena. No, joka tapauksessa koulussa jaettiin musikaalisille tytöille ammattitason opetusta. Mainittakoon, että samaan aikaan Leipzigin konservatoriossa Henriettan kanssa opiskeli tuleva säveltäjä ja kuoromies Karl Johan MORING. Häneltä koulun tytöt saivat teoria- ja harmoniaopin opetusta.
On lähes mahdoton kuvitella, ettei koulussa olisi ollut kuoroa. Ilman muuta siellä oli! ☺
Kymmenen vuotta toimittuaan koulun tarina päättyi ikävään iskuun. Henriettalle ilmaantui samantapainen käsivaiva kuin Robert Schumannille, josta aikanaan puhuttiin "halvauksena". Käden toiminnallisesta vajavuudesta huolimatta Henrietta onnistui jatkamaan uraansa säestäjänä ja pianopedagogina.
Missähän sitten ovat Helsingfors Privatlyceumin arkistot, kas siinäpä kysymys. Henrietta-tädin musiikkikoulu on ehdottomasti tutkimisen arvoinen asia!
Aloittaisin kysymällä Nyberg/Nuorivaara-suvulta heidän perhearkistoistaan. Ehkä Jukka Kuoppamäkikin osaa auttaa jäljille. SLS voi tietää jotakin, samoin Kansalliskirjasto (Paul Nyberg oli aikanaan ylikirjastonhoitaja ja kirjoitti paljon itsekin perheen tarinoita ja Suomen kulttuurihistoriaa.) Aina Topeliuksen(!) poikia oli myös säveltäjä Mikael Nyberg.
Krohnin suku on luonnollinen lähde: Henrietta-täti oli pianovirtuoosiksi aikovalle Mikaelin serkulle Ilmarille (1867-1960) rakas ja läheinen "maestra", mutta jokin mystinen käsivaiva tms. se pilasi Ilmarinkin uran, ja niin hän siirtyi urkuihin ykkösinstrumenttinaan.
Jatkoksi edelliseen:
VastaaPoistaMikähän se Henriettan musiikkikoulun virallinen toiminimi on mahtanut olla?!
Arvelen, että se on ehkä fyysisesti toiminut Helsingfors Privatlyceumin (1831-1891) tiloissa, jotka siihen aikaan sijaitsivat vuokratiloissa eri puolilla kaupunkia, nykykatsannossa kuitenkin ydinkeskustassa. Ehkä osoitteessa Mikonkatu 29 (nyk. Mikonkatu 25).
Kannattaa olla monta pykälää varovaisempi, kun arvailee. En nyt kommentoi sen yksityiskohtaisemmin, mutta korjaan vain suurimmat virheet: Henriette Nyberg perusti musiikkikoulun vasta Lepzigin-opintojensa jälkeen (ei siis 1851). Koulu toimi 1858-1862. Koulussa ei ollut kuoroa, vaan siellä opetettiin yksinomaan pianonsoittoa ja harmoniaoppia. Nybergin musiikkikoulu ei ollut nimeltään Helsingfors privatlyceum, joka on aivan eri instituutio. Myöskään arvauksesi paikasta ei osu oikeaan: Nybergin koulu toimi Kasarmikadulla.
VastaaPoista