Mikä yhdistää Martin Wegeliusta, Max Bruchia ja Miles Davisia?
Martin Wegelius: Daniel Hjort -alkusoitto Martin Wegelius (1848–1906) sävelsi vuonna 1872 alkusoiton Josef Julius Wecksellin näytelmään Daniel Hjort. Wegeliuksen alkusoitossa näkyy säveltäjän Wagner-fanitus, sillä alkusoiton rakenne on tältä perittyä johtoaihetekniikkaa selkeimmillään: kukin näytelmän hahmoista esiintyy alkusoitossa omilla teemoillaan. Wegeliuksen Daniel Hjort -alkusoitto, jonka voit kuunnella täältä , alkaa hitaalla johdannolla, jossa esitellään Daniel Hjortin, Sigridin ja Katri-äidin musiikilliset vastineet. Hitaan jakson jälkeen (linkin kohdassa 3’00) alkaa allegro-jakso, jossa Daniel Hjortin teema muuntuu sisäänpäinkääntyneen pohdiskelijan mietiskelystä ”uudeksi hahmoksi, energiseksi, tarmokkaaksi, sellaiseksi jolla on tietty päämäärä silmissään”, kuten säveltäjä itse teoksensa tätä jaksoa kuvasi. Daniel Hjortin metamorfoosin jälkeen (kohdassa 4’40) kuullaan Olof Klaessonin marssikarakterinen teema, joka tässä vaiheessa saattaa kuulostaa epämääräise...