Vetreämmätkö veet eli kertomus siitä, miten tehty päätös vesitetään
Syyslukukauden 1911 aikana Eteläsuomalaisen
Osakunnan piirissä syntyi ajatus, että myös Uudellamaalla pitäisi olla oma
maakuntalaulunsa. Erityisesti J. H. Erkon runoilema Hämäläisen
laulu oli niittänyt aiempina vuosikymmeninä suurta suosiota opiskelijoiden
keskuudessa. Sitä ei laulettu vain hämäläisissä juhlissa vaan se kuului myös
yleisemmin esimerkiksi isänmaallisten tilaisuuksien ohjelmaan. Jotain
vastaavanlaista tunnetta sisältävä, leimallisesti uusmaalainen laulu, olisi
saatava.
Osakunta kääntyi asiassa maakuntansa kuuluisimman
säveltäjän, Jean Sibeliuksen puoleen. Kaksi osakunnan jäsentä kävi lokakuun
alussa Ainolassa keskustelemassa säveltäjän kanssa mahdollisesta Uudenmaan
maakuntalaulusta. Osakuntalaisten alkuperäisenä ajatuksena oli ollut saada
säveltäjämestari kirjoittamaan melodia J. H. Erkon runoon Uusimaa. Sibelius kuitenkin kieltäytyi tehtävästä, sillä Oskar
Merikanto oli jo aiemmin ehtinyt säveltää kyseisen runon. Sibelius myöntyi
kuitenkin säveltämään Uudellemaalle maakuntalaulun, mikäli osakuntalaiset
toimittaisivat hänelle siihen tarkoitukseen sopivan runon.
Sibelius lupasi lisäksi tukea hanketta kaikin
tavoin. Hänen mielestään se oli tärkeä jo siksi, että hyvä maakuntalaulu
vaikuttaisi kehittävästi kokonaisen väestön musiikilliseen vaistoon – ja juuri
eteläsuomalaisilla, jotka asuivat ikään kuin maan keskuksessa, pitäisi olla
maakuntalaulu, joka on selkeästi muiden vastaavien laulujen yläpuolella.
Maakuntalaulun tekstin kirjoittajan ei Sibeliuksen mielestä tarvinnut myöskään olla
oikea runoilija, vaan sen voisi hyvin kirjoittaa myös joku osakuntalaisista –
tärkeintä oli saada tekstiin hyvä idea. Sibelius lupasi auttaa osakuntalaisia
runon lopulliseen muotoon saattamisessa, mitä esimerkiksi runomittaan tulisi.
Maakuntalauluhanke liikahti konkreettisesti
eteenpäin ensimmäisen kerran pari viikkoa opiskelijoiden Ainolan-vierailun
jälkeen, kun osakunnan kokouksessa lokakuun puolivälissä kävi ilmi, että
osakunnan palkintolautakunnalta oli jäänyt käyttämättä sille budjetoituja
varoja 200 markkaa. Nämä varat päätettiin käyttää runokirjoituskilpailun
järjestämiseen. Kilpailulla varmistettaisiin, että tuleva maakuntalaulu saisi
oikeasti hyvän tekstin. Idea runokilpailusta sai jäsenistöltä varauksettoman
kannatuksen, mutta synnytti keskustelua siitä, pitäisikö kilpailu rajoittaa
koskemaan vain uusmaalaisia kynäilijöitä vai saisivatko kilpailuun osallistua
kaikki halukkaat suomalaiset. Lyhyen neuvottelun jälkeen päädyttiin
jälkimmäiseen vaihtoehtoon.
Kaikki näytti vielä tässä vaiheessa todella hyvältä.
Hankkeeseen oli saatu sitoutettua Uudenmaan kuuluisin säveltäjä, ja varat
tekstin hankkimiseenkin tulivat kuin itsestään. Maakuntalaulun saamiseen
liittyvästä innokkuudesta kertoo, että edellä mainitussa kokouksessa nimettiin myös
erityinen toimikunta, jonka tehtävänä oli suunnitella kilpailun yksityiskohdat
kuten arviointilautakunnan kokoonpano ja kilpailurunojen toimittamisen
määräaika. Toimikunta täyttikin sille annetut tehtävät jo kokouksen tauolla, minkä
johdosta kaikki kilpailuun liittyvät yksityiskohdat pystyttiin päättämään
samassa kokouksessa 16.10.1911. Hämmentävää kyllä, kokouksessa luettiin myös jo
kaksi ensimmäistä kilpailuun lähetettyä runoehdotusta. Ilmeisesti kilpailusta oli
puhuttu jo aiemmin pöytäkirjojen ulkopuolella.
Sibelius vastaanotti kilpailun voittaneen runon
vain muutama päivä ennen joulua 1911. Runo oli jätetty tulevaisuuteen katsovalla
nimimerkillä ”1912”. Sen takaa paljastui Salosta kotoisin oleva laulunopettaja
Kaarlo Terhi, joka ennen nimensä suomalaistamista oli tunnettu nimellä Karl
Hammer. Terhi oli kokenut kirjoittaja, joka oli julkaissut useita kirjoja ja jonka
runoja oli julkaistu tukuittain aikakauslehdissä. Hän toimi myös pilalehti Tuulispään vakinaisena avustajana.
Terhin voitto kilpailussa olikin jokseenkin selvä.
Sibelius aloitti sävellystyön välittömästi.
Päiväkirjamerkinnät seuranneen kuukauden ajalta paljastavat, kuinka vakavasti
Sibelius tilaukseen suhtautui. Hän kirjoitti, että tavoitteena olisi tehdä
melodiasta ”monumentti, joka kulkisi läpi vuosisatojen”. Työ eteni hitaasti, ja
Sibelius takoi melodian yksityiskohtia läpi joulun ja uudenvuoden. Tammikuun
12. päivänä Sibelius paljasti päiväkirjalleen, että Uusmaalaisten laulun
melodia epäilytti häntä:
Täällä kammarissani se on kyllä hyvä. Mutta
toimiiko se myös tuolla ulkopuolella laajassa, kylmässä maailmassa? – Onko se
liian hempeä? Ja eihän se kuulosta aivan liian arkipäiväiseltä?
Tammikuun jälkimmäisellä puoliskolla runoilija kävi
itse tutustumassa runonsa sävellykseen Ainolassa. Taiteilijoiden välit eivät
olleet kuitenkaan kovinkaan luontevat, eikä Terhi tehnyt millään tavalla
Sibeliukseen suotuisaa vaikutusta. Säveltäjän tuomio runoilijasta olikin tyly:
”alaluokkainen ja haisee pahalta”. Pari päivää myöhemmin myös
arvostelulautakunnan puheenjohtaja kävi Ainolassa kyselemässä sävellystyön
edistymisestä. Ja edistyihän se: tasan kuukausi siitä, kun runo oli säveltäjälle
toimitettu, eli 21.1.1912, Sibelius saattoi kertoa päiväkirjalleen saaneensa
laulusta valmiiksi sekä sekakuoro- että mieskuorosovitukset.
Maakuntalaulun osalta kaikki näytti olevan siis
valmista, kun osakunta kokoontui 29.1.1912. Kokouksen aluksi
arvostelulautakunnan puheenjohtaja, Helsingin yliopiston
kansanrunoustutkimuksen professori Kaarle Krohn piti humoristiseen tyyliin
esitelmän, jossa hän analysoi kilpailutöitä. Krohnin esitelmä irvi muun muassa
sille, miten monessa runossa toistuivat saman kielikuvat ja riimiparit –
ilmeisesti melko suoria vaikutteita oli otettu muista maakuntalaulusta.
Arvostelulautakunnan mielestä kilpailun keskimääräinen taso ei ollut noussut
kovinkaan korkeaksi.
Krohnin esitelmän jälkeen osakunnan inspehtori luki
ääneen kaikki 19 kilpailuun lähetettyä runoa. Kun runot oli luettu, Krohn
paljasti kilpailun voittajan, jonka valinnassa raadilla ei ollut vaikeuksia: vain
yksi ainoa runo oli ollut palkinnon arvoinen. Tämä sinällään ei ollut
yllättävää; olihan Terhi jo tuossa vaiheessa kokenut kirjoittaja toisin kuin
moni muu kilpailuun osallistuneista. Osakuntalaisille tiedotettiin samalla,
että Sibelius oli jo säveltänyt kyseisen runon ja että osakunta oli
vastaanottanut laulun käsikirjoitukset.
Kokous päätti yksimielisesti ostaa laulun
julkaisuoikeudet Sibeliukselta 500 markan hintaan. Samaan syssyyn alettiin
suunnitella, miten uusi maakuntalaulu julkaistaisiin. Laulun ensiesittäjäksi
päätettiin pyytää Ylioppilaskunnan Laulajia. Ensin kappale voitaisiin esittää
mielellään pienemmällä, pääosin uusmaalaisista laulajista koostuvalla
kokoonpanolla jossakin osakunnan illanvietossa, jonka jälkeen koko kuoro saisi
niin halutessaan esittää sen kevätkonsertissaan. Laulun levittämiseen ympäri
maakuntaa tarvittiin myös nuottipainos. Tämän toteuttaminen osoittautuikin
helpoksi, sillä osakunnan kuraattori oli ehtinyt jo kysellä asiaa WSOY:ltä. Kustantamo
oli tarjoutunut hoitamaan laulun latomisen painokuntoon ilmaiseksi sillä
ehdolla, että he saisivat liittää nuotit julkaisemansa Nuori Voima -lehden johonkin numeroon. Osakunta päätti suostua
WSOY:n tarjoukseen mielihyvin.
Näin tammikuun kokouksessa oli käytännössä hoidettu
kaikki muut maakuntalauluhankkeeseen liittyvät asiat paitsi laulun
ensiesitystilaisuuden yksityiskohtien suunnittelu. Kokouksen pöytäkirjaan
kirjattiin siltä osin vain, että se tapahtuisi ”siinä juhlatilaisuudessa, joka
pantaisiin toimeen sen johdosta, että säveltäjä Sibelius on kutsuttu Osakunnan
kunniajäseneksi”. Tällaista juhlatilaisuutta ei kuitenkaan koskaan järjestetty,
vaan järjestelyt ja sitä myöten koko maakuntalauluhanke päättyivät lopulta
osakuntalaisten väliseen valtavaan riitaan.
Pöytäkirjojen perusteella riidankylväjänä toimi
osakunnan kuraattori, maisteri Väinö Salminen, josta oli muuten tuleva
myöhemmin kansanrunoustutkimuksen professori. Kun seuraavassa kokouksessa
helmikuun alussa otettiin esille ensiesityksen järjestämisen suunnitteleminen,
kuraattori Salminen, joka aiemmin oli omatoimisesti edistänyt hanketta
hoitamalla laulun kustannuskuviot WSOY:n kanssa, ilmoitti vastustavansa
erityisen julkaisujuhlan järjestämistä. Itse asiassa hänen mielestään laulua ei
tulisi edes nimetä Uudenmaan maakuntalauluksi, sillä hänestä Terhin runossa ei
oikeastaan ollut mitään Uuttamaata kuvaavaa. Päinvastoin: kuraattorin mielestä
Terhin runon alku sortui liioitteluun, kun siinä sanottiin ”vetreämmät veet”.
Uudellamaallahan kaikki joet ja muut vedet ovat savenvärisiä, joten ne eivät
kuraattorin mielestä kestäneet vertailua, kun ruvetaan kehumaan muun Suomen
kirkasvetisiä jokia ja virtoja. Osakuntalainen Salovaara kannatti kuraattorin
ehdotusta. Osakuntalainen Saalas nousi puolestaan puolustamaan Terhin runoa.
Saalas esitti, että julkaisujuhlan sijaan pitäisi järjestää kokonaiset
maakuntapäivät, joiden yhteydessä laulu juhlallisesti esitettäisiin
uusmaalaisille heidän uutena maakuntalaulunaan. Osakuntalainen Väinö Krohn
kannatti tätä ajatusta. Molemmista ehdotuksista keskusteltiin, mutta
lopputulemana päätettiin kuitenkin pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa, jonka
mukaan Ylioppilaskunnan Laulajien pienryhmä esittää sen jossakin ”osakunnan
keskeisessä juhlassa”.
Olisi kiinnostavaa tietää, mitä ihmettä oikein
tapahtui 29.1. ja 5.2. järjestettyjen kokouksien välissä. Miksi kuraattori
Salminen, joka oli hankkeessa ensin täysin rinnoin mukana, kääntyikin yhtäkkiä
Terhin runoa vastaan? Voisiko yksi selitys olla siinä, että kilpailurunot
palautettiin nimimerkin suojassa, jolloin tekstin kirjoittajan henkilöllisyys
paljastui vasta sen jälkeen kun voittaja oli jo valittu? Löytyisikö syy siis
ennemminkin henkilökohtaisista asioista kuin itse runosta? Tämä on vain
valistunut arvaus, mutta ehkä kaikkia osakuntalaisia – kuraattori Salminen ei
ollut asiassaan yksin – ei miellyttänyt se, että maakuntalaulun tekstin
kirjoittaja tuli selvästi osakuntapiirien ulkopuolelta ja oli vielä kaiken
lisäksi varsinaissuomalainen; Terhihän oli vain paria vuotta aiemmin julkaissut
esimerkiksi murrepakinoita Turun murteella. On tietysti myös mahdollista, että
riidan taustalla oli jokin muu osakunnan sisäinen riita: pöytäkirjojen mukaan
osakunnassa riideltiin samoihin aikoihin yllättävänkin kiihkein sanapainoin
esimerkiksi siitä, minkälaisia tansseja milloinkin sopi tanssia.
Kuraattori Salminen ei 5.2.1912 pidetyn kokouksen
tappiosta huolimatta luovuttanut vaan käytti käytännössä kaikki mahdolliset
tilaisuudet kaataakseen maakuntalauluhankkeen. Kun sitten kuukautta myöhemmin
maaliskuun alun kokouksessa piti päättää niistä käytännön toimista, miten
WSOY:n painattamat 4 000 kpl uuden laulun nuotteja jaettaisiin ympäri
maakuntaa, yllätti kuraattori kaikki kertomalla pyytäneensä Eino Leinoa
kirjoittamaan Sibeliuksen melodiaan uudet sanat. Kuraattori esitti siksi, että
osakunta pidättäytyisi levittämästä nuotteja eteenpäin. Esitys ei kuitenkaan
mennyt läpi, ja kokous päätti toimenpiteistä, joilla maakuntalaulun nuotteja
levitettäisiin maakuntaan.
Tämäkään tappio ei kuitenkaan pysäyttänyt
kuraattoria. Seuraavassa kokouksessa viikkoa myöhemmin eli maaliskuun 11. päivänä
kuraattori oli kuin olikin saanut Eino Leinolta tämän lupaaman Sibeliuksen
lauluun tarkoitetun uuden runon. Runo oli nimeltään Sukuvirsi. Kuraattori luki sen ääneen ja esitti, että Terhin runo
korvattaisiin Leinon uutuudella. Tuloksena oli täysi kaaos, jossa
osakuntalaisten tunteet kuumenivat nopeasti. Kuraattoria aiemmassa kokouksessa
kannattanut osakuntalainen Salovaara ilmoitti nyt, ettei hän voi esittää
kumpaakaan runoa Uudenmaan maakuntalauluksi. Hänen mielestään Leinon runo oli kyllä
Terhin runoa selvästi parempi, mutta sisälsi moninaisia kohtia, joiden takia se
ei ollut maakuntalauluksi sovelias. Saalas, joka jo aiemmin oli puolustanut
innokkaasti Terhin runoa, sanoi alkuperäisen runon olevan kuitenkin hyvin
tarkoitukseen sopiva ja musikaalinen ja esitti, että alkuperäisessä
suunnitelmassa pysyttäisiin. Yllättäen osakuntalainen Brotherus tuki Salovaaran
esitystä hylätä molemmat runot. Brotherus piti Leinon runoa sävyltään Terhin
runoa parempana, mutta hänen mielestään runo oli sisällöltään hämärä. Terhin
runoa hän luonnehti naiiviksi ja jokapäiväiseksi. Brotherus ja Salovaara
esittivät, että painetut runot pidettäisiin osakunnan huostassa toistaiseksi,
eikä niitä ainakaan levitettäisi maakuntaan. Monia kiivaita puheenvuoroja
käytettiin tämän jälkeen näiden esityksien puolesta ja niitä vastaan.
Jonkinlaisen lopputuloksen saamiseksi kuraattori
Salminen ehdotti, että pidettäisiin äänestys, jolla lopullisesti ratkaistaisiin,
mitä osakuntalaiset Terhin runosta oikeasti ajattelivat. Tuolloin osakunnan inspehtori,
professori Kaarle Krohn joutui käyttämään arvovaltaansa ja puhalsi pelin
poikki. Hän ilmoitti jyrkästi, ettei osakunta mitenkään voinut äänestää
esteettisistä kysymyksistä – varsinkaan sen jälkeen, kun sen juuri tätä
tarkoitusta varten nimittämä ulkopuolinen asiantuntijalautakunta oli tehnyt
asiassa päätöksen. Inspehtorin puheenvuoron jälkeen keskustelu laantui ja
pöytäkirjaan kirjattiin ympäripyöreästi, ettei ”kumpikaan laulu antanut aihetta
erikoisiin toimenpiteisiin”.
On hämmentävää, että ilmeisesti kukaan
väittelijöistä ei ollut huomannut yksityiskohtaa, joka on ilmeinen kaikille,
jotka ovat yrittäneet Sibeliuksen melodiaa Leinon tekstiin laulaa: se ei yksinkertaisesti
onnistu – ei ainakaan ilman jompaankumpaan kohdistuvia mittavia muokkaustöitä.
Leinon runossa tavumäärä ja sanapainot eivät mene yksiin Sibeliuksen
sävellyksen kanssa.
Terhin runo ei lopulta ollut laulun ainoa osa, jota
kaikki kuulijat eivät Uusmaalaisten laulussa arvostaneet. Kun Ylioppilaskunnan
Laulajat esitti Uusmaalaisten laulun kevätkonsertissaan huhtikuun 20. päivänä,
kriitikot suhtautuivat hyvin nihkeästi Sibeliuksen sävellykseen. Helsingin Sanomien kriitikko kirjoitti
seuraavana päivänä: ”Sibeliuksen uudesta Uusmaalaisten laulusta en osaa sanoa
muuta kuin että suuri mestarikin voi joskus säveltää ilman inspiratsioonia.” Hufvudstadsbladet ei ollut yhtään
armollisempi, kun sen kriitikko kertoi etsineensä laulusta turhaan ”was
Besonderes” (jotakin erityistä).
Tietääksemme osakunta ei enää palannut
maakuntalauluasiaan myöhemmissä kokouksissaan. Mitä sitten viimeiseksi jäänyt
päätös, jonka mukaan kumpikaan runo ei aiheuta erityisiä toimenpiteitä,
käytännössä tarkoitti? Ainakin se johti siihen, että osakunta ei lopulta
järjestänytkään tilaisuutta, jossa Terhin runoilema ja Sibeliuksen säveltämä
laulu olisi esitelty Uudenmaan maakuntalauluna – ensiesitys tapahtui
Ylioppilaskunnan Laulajien tavallisessa kevätkonsertissa. Uusmaalaisten laulua
ei myöskään missään vaiheessa julistettu virallisesti maakuntalauluksi, kuten
alun perin oli ollut tarkoitus. Osakunta toteutti silti laulun jakelun osalta
jo aiemmin tehdyt päätökset, ja laulu levisi sekä 4 000 kpl
irtonuottipainoksena että Nuoren Voiman liitteenä ympäri Uuttamaata. Lisäksi Uusimaa-lehti painoi laulun runon ja
nuotit eräässä numerossaan.
Toisin sanoen Sibeliuksen laulun asema Uudenmaan
maakuntalauluna ei perustu hankkeen käynnistäjän eli osakunnan päätökseen,
koska sellaista ei ilmeisesti koskaan tehty. Sen sijaan laulun asema perustuu
käytäntöön: sen nuotit levisivät maakuntaan tehokkaasti, ja yleisö otti laulun
suosiollisesti vastaan ja lauloi sitä maakuntalauluna – kriitikoiden ja
osakuntalaisten mielipiteistä huolimatta. Niinpä voidaan sanoa, että Terhin ja
Sibeliuksen teoksesta tuli lopulta Uudenmaan maakuntalaulu laulavan kansan
päätöksellä.
******
Teksti
perustuu pääosin Eteläsuomalaisen Osakunnan pöytäkirjoihin. Pöytäkirjojen
maalaamaa kuvaa kokouksien kulusta olen täydentänyt kokouksissa paikalla olleen
Sulo-Veikko Pekkolan muistikuvilla, jotka on julkaistu Opettajain Lehden artikkelissa Aarne Rahunen: ”Uusmaalaisten laulun
syntyvaiheet” (1957, nro. 34, sivut 16–17). Rahusen ylöskirjaamat Pekkolan
muistikuvat poikkeavat joissakin yksityiskohdissa pöytäkirjoista erityisesti
tapahtumien kronologian osalta; näyttää siltä, että Pekkola on sekoittanut
keskenään 29.1. ja 5.2. järjestetyt kokoukset. Olen ottanut Rahusen tekstistä
vain muutamia Pekkolalta periytyviä yksityiskohtia ja käyttänyt ensisijaisena
lähteenä aina kokouspöytäkirjoja. Tästä syystä minun ja Rahusen tekstit eivät
anna aivan yhteneväistä kuvaa tapahtumien kulusta.
(Katkelma
kirjasta Sakari Ylivuori: Sibeliuksen lampaanviulu, tarinoita nuottien takaa.
Gummerus 2015)
Kommentit
Lähetä kommentti