Miksi Albert Edelfelt maalasi harmonikan?
Vuonna 1888 Albert Edelfelt maalasi akvarellin Serenad vid
strandbedden eli Serenadi rantapenkereellä. Nykyään Ateneumin kokoelmiin
kuuluvassa maalauksessa poika soittaa harmonikalla luonnon helmassa veden äärellä tytölle serenadia.
Minua on usein ihmetyttänyt, miksi kaikista mahdollisista soittimista Edelfelt
valitsi pojalle soittimeksi nimenomaan haitarin. Pikainen katsaus sekä Porvoon
silloiseen musiikkielämään että taiteilijan omaan lähihistoriaan paljastaa kiinnostavia
tekijöitä taiteilijan aiheenvalinnan taustalla.
Miksi juuri harmonikka?
Kesällä 1881 saapui Porvooseen kuuluisa tanskalaissyntyinen harmonikkataiteilija
Martin Paul. Paulia pidetään ensimmäisenä Suomessa ammattimaisesti harmonikkaa soittaneena
henkilönä. Hän kiersi maatamme ahkerasti 1879–1893. Paul myös julkaisi ensimmäisen
suomalaisen harmonikansoiton oppikirjan ja harmonikasta tuli vuosisadan
loppupuolelle tultaessa varsinainen muotisoitin, mutta tässä vaiheessa se on
siis vielä tulevaisuutta.
Kuuluisa harmonikkataiteilija saapui 1881 Porvooseen ja vietti
kaupungissa jonkin aikaa elättäen itsensä sekä konsertoimalla että opettamalla.
Mainoksissaan (esim. Borgåbladet 25.6. ja 29.6.) hän korosti, kuinka harmonikka
sopii erinomaisesti soitettavaksi myös luonnon helmassa, ”ute i det fria”. En
tiedä, onko Edelfelt nähnyt mainoksen tai käynyt kuuntelemassa kuuluisaa
harmonikkataiteilijaa, mutta porvoolaiseen (tai haikkolaiseen) ulkoilmaan
taiteilija soitinuutuuden joka tapauksessa sijoitti.
Paulin mainos Borgåbladetissa 29.6.1881.
Mistä maalauksen nimi?
Norjalainen säveltäjä Halfdan Kjerulf sävelsi 1800-luvun
puolessa välissä jopa kansainväliseksi hitiksi nousseen kappaleen Serenade ved
strandbedden. Kappale on sävelletty tenorisolistille ja kolmiääniselle
naiskuorolle pianon säestyksellä. Laulussa mieshenkilö, jota tenorisolisti
esittää, käy dialogin aaltojen kanssa (naiskuoro laulaa aaltojen vuorosanat).
Elokuun 23. päivänä vuonna 1885 Helsingin työväenyhdistyksen laulukuoro
konsertoi Porvoossa. Kuoron konserttiohjelmassa oli myös tämä Kjerulfin megahitti.
Laulussa ei mainita harmonikkaa. En myöskään tiedä, oliko Edelfelt paikalla konsertissa, mutta teos on sen verran tunnettu, että uskoisin hänen tunteneen sen.
Konserttimainos Borgåbladet-lehdessä 22.8.1885.
Miksi aiheena serenadi?
Selailin tässä yhtenä päivänä Edelfeltin ja äitinsä välistä kirjeenvaihtoa, josta
on juuri julkaistu hieno digitaalinen editio. Kirjeistä on luettavissa vuodelta
1886 kaksi mainintaa taiteilijan Annie-siskoon liittyvästä serenadista. Minulla
ei ole tarkempia tietoja siitä, mihin tämä tarkalleen ottaen liittyy, mutta
nämä kaksi pientä kirjekatkelmaa kertovat, että serenadi oli taiteilijan
mielenpäällä myös henkilökohtaisessa elämässä.
29.3.1886 Edelfelt kirjoittaa äidilleen kirjeen Monte
Carlosta. Kirjeessä on kohta:
Historien om Annis
serenad roade mig mycket.
Jag ser Er alla tydligt i Edra "nocturnes blouses"
som det hette i Mannerheims verser i verlden.
Jag ser Er alla tydligt i Edra "nocturnes blouses"
som det hette i Mannerheims verser i verlden.
18.12.1886 hän palaa aiheeseen Pariisista joulukuussa
lähettämässään kirjeessä.
Albert Edelfelts brev.
Elektronisk brev- och konstutgåva,
utg. Maria Vainio-Kurtakko & Henrika Tandefelt & Elisabeth Stubb,
Svenska litteratursällskapet i Finland, 2014−2020. URN:NBN:fi:sls-3250-1403107529120 ja URN:NBN:fi:sls-3283-1403107529450
Toisin sanoen 1880-luvun kuluessa moni lähiympäristön yksityiskohta
vei Edelfeltin ajatuksia kohti tämän maalauksen toteuttamista. Ensin Porvooseen
tuli haitarivirtuoosi (1881), taulun otsikko saapui konsertin muodossa (1885),
taiteilijan siskonkin elämään liittyi serenadi, jota käsiteltiin taiteilijan kirjeenvaihdossa (1886). Edelfeltin maalaus Serenad vid strandbedden on vuodelta
1888.
Kommentit
Lähetä kommentti