Sankariprofessori vs. virkamiesopettajat
Leif
Segerstamin elämäkerran luku Professori kertoo hänen ajastaan Sibelius-Akatemian
orkesterinjohdon professorina. Luvun perusteella kaltaiseni ulkopuolinen lukija
saa kapellimestariluokan toiminnasta kerrassaan kummallisen kuvan. Erityisesti
tämä jakso nostatti kulmakarvani lähes kattoon asti:
Perjantaisin ja lauantaisin
kapellimestariluokalla on oma orkesteri käytössään. Jokainen oppilas johtaa
vuorollaan orkesteria noin viisitoista minuuttia. Leif istuu lavalla, seuraa
johtamista ja puuttuu peliin, mikäli oppilas tekee virheitä.
Harjoitukset videoidaan, ja
pienen tauon jälkeen koko luokka kömpii Leifin perässä Sibelius-Akatemian
vanhan päärakennuksen vintille, jossa yhdessä katsotaan harjoitukset läpi.
Kommentointi on ankaraa ja välitöntä, ja samalla tarinointi polveilee käytännön
vinkeistä mille tahansa elämän alueelle. Leif kertoo tuoreimmat uutiset
konserteistaan: mitä Tukholmassa soitettiin, missä syötiin ja minkälaisia uusia
tyttösoittajia orkesteriin oli ilmestynyt. Oppilaat antavat vastalahjaksi
vinkkejä uusista helsinkiläisravintoloista, jotka voisivat maestroa kiinnostaa.
(sivut 402–403)
Jakson
tarkoituksena on kuvata professorin poikkeuksellisen mutkattomia suhteita
oppilaisiinsa, mutta se tulee kuin vahingossa kuvanneeksi arkipäivän seksismiä.
Jaksoa lukiessani en voinut olla pohtimatta, miltä tämänkaltainen jutustelu opetustilanteessa
on mahtanut tuntua Leifin naisoppilaista. Tai mitä tämä kertoo professorin suhtautumisesta
ylipäätään naisiin musiikin ammattilaisina ja kollegoina. Yllättävintä tässä jaksossa
on kuitenkin se, että elämäkerran kirjoittaja tapahtuman ulkopuolisena
tarkkailijana ei ole kiinnittänyt tähän aspektiin mitään huomiota.
Kovinkaan
paljon elämäkerturin ei ole tarvinnut problematisoida professori Segerstamin
suhtautumista naisoppilaisiinsa, sillä koko Professori-luvussa ei mainita yhtään
naista. Kirjan antaman käsityksen mukaan kapellimestariluokalla ei ollut ainoatakaan
naista. Ja jos oli, heidät on komeasti leikattu pois. Esimerkiksi tästä käynee seuraavanlainen
jakso, joka myöskin pyrkii kuvaamaan opettajan mutkattomia välejä oppilaisiinsa:
Tapoihin kuuluu, että Leif
kutsuu koko luokan kotiinsa ja istuttaa keittiön suuren pöydän ääreen. Jokaisella
on partituuri, ja teos käydään läpi siten, että oppilaat laulavat eri stemmoja
ja Leif johtaa (itse myös laulaen, tietysti). Pietari Inkinen oli mukana, kun
Sibeliuksen neljäs sinfonia harjoitettiin Saksan-konserttia varten. Minnaleena
ja lapset tulivat kotiin juuri, kun kymmenen miestä hoilasi täyttä kurkkua
sinfonian kolmannen osan kliimaksia. ”Heidän ilmeensä olivat unohtumattomat.
Älämölö oli kauhea.” (sivu 406)
Ulkopuolisena
minua kiinnostaisi jälleen tietää, eikö luokalla ollut tuolloin yhtään naista,
vai onko kotiopetukseen kenties kutsuttu vain kymmenen miesoppilasta. Kumpikin
vastaus on ongelmallinen, varsinkin kun kirjassa on aiemmin kerrottu luokalla
olleen parikymmentä opiskelijaa (sivu 401). En yhtään epäile, etteivätkö
tämänlaiset illanvietot ole olleet asianosaisille mukavia tai etteivätkö
oppilaat olisi niistä jopa jotain oppineet, mutta kyllä tämä antaa yliopisto-opetuksesta
erittäin kummallisen kuvan:
Leif kutsuu oppilaat kotiinsa,
syöttää ja juottaa hyvin. Ateriaan kuuluvat yleensä kevyet alkupalat
leikkeleistä tai kalasta ja maestron paistamat pihvit ilman lisukkeita sekä
tietenkin erilaisia itse maustettuja snapseja ja elsassilaista valkoviiniä.
Saunominen on myös osa Leifin opetusmetodeja siinä missä edeltäjänsä Panulan.
(sivu 410)
Kirjassa
Leifin opetusmetodien erinomaisuutta korostamaan on luotu käsite ”virkamiesopettaja”,
jossa henkilöityy kaikki se pahuus, mitä Leifissä ei ole. Virkamiesopettaja on henkilö,
joka epäinspiroivasti pitää kaikki tuntinsa – ja pitää ne vielä yliopiston
tiloissa, jotka on sitä varten tiettynä ajankohtana varattu ja kalenteriin
merkitty. He ovat vain kalpea varjo siitä neroudesta, josta Segerstam
oppilailleen ammentaa.
Sibelius-Akatemiassa riittää
byrokraatteja, jotka katsovat hämmästyneinä tai jopa närkästyneinä Leifin opetusta.
[…] Mikäli kamreeri laskee opetukseksi ainoastaan ne tunnit, jotka tapahtuvat
Sibelius-Akatemian tiloissa, Leifin saldo voi olla pienempi kuin niillä
virkamiesopettajilla, jotka eivät säännöllisesti konsertoi ulkomailla tai edes
Suomessa. (sivut 405–406)
Olen itse
opettanut sekä Sibelius-Akatemiassa että Metropolia-ammattikorkeakoulussa ja tunnustaudun
ylpeästi virkamiesopettajaksi. Olen alani ammattilainen ja mielestäni myös hyvä
opettaja. En usko, että omalle opetukselleni on ollut haitaksi se, että se on
tapahtunut luokkahuoneessa, josta olen pyrkinyt tekemään tasapuolisen ja
turvallisen tilan, esimerkiksi juuri saunan sijaan, vaikka toki romanttinen sankariopettajamyytti
on aina lähtenyt liikkeelle siitä, että poistutaan luokasta (mieti vaikka
Kuolleiden runoilijoiden seuraa).
Leif oli äkkiä alasti, vain
sukat jalassa. Saunaryyppy juotiin juhlallisesti ja vikkelimmät juoksivat jo
lauteille, kun Leif huusi amerikkalaiselle oppilaalle: ”David, tule tekemään
minulle se, mitä Minnaleena aina tekee!”
Kutsuva käsky herätti
naurunremakkaa, eikä amerikkalaispojalla ollut aavistustakaan, mitä hänen pitäisi
opettajalleen tehdä – kunnes tämä osoitti jalkojaan. Oli riisuttava sukat,
sillä Leifin verso ei taivu siihen kumaraan, jota sukkien riisuminen
edellyttää. (sivu 411)
En
aidosti oikein tiedä, mitä sanoa tästäkään elämäkertaan dokumentoidusta
tapahtumasta, joka löytyy alaluvusta Opettajan avosyli. Ehkä
amerikkalaisopiskelija on ollut opettajansa avosylin kanssa sinut, ehkä ei. Ihailevaan
sävyyn kirjoitetusta tekstistä ei pysty lukemaan, miten nöyryyttävä tilanne on oikeastaan
ollut. Mutta ilmeisesti sauna on ollut kapellimestariluokan opetuksessa tärkeä instrumentti
– siksi paljon sitä Professori-luvussa käsitellään.
Ehkäpä
Segerstamin kohdalla ongelma oli se, että hän ei kokenut olevansa
palkkasuhteessa yliopistoon vaan että yliopisto on hänelle kiitollisuuden
velassa siitä, että saa pitää hänet opettajanaan:
Koska Sibelius-Akatemian
professorin vuosipalkka vastaa suunnilleen sitä summaa, jonka Leif saa
kapellimestarina viikossa, hän katsoo lahjoittavansa professuurin lapsuuden
opinahjolleen. (sivu 401)
kaikki
sitaatit ovat Minna Lindgrenin kirjoittamasta kirjasta Leif Segerstam Nyt! (Teos,
2005)
[edit: Sitaatti, jossa puhutaan byrokraattien närkästymisestä, liittyy erityisesti lukuisiin ulkomaanmatkoihin]
[edit: Sitaatti, jossa puhutaan byrokraattien närkästymisestä, liittyy erityisesti lukuisiin ulkomaanmatkoihin]
Kommentit
Lähetä kommentti