Monos-Unton nerous
Helteen pehmentämä aivoni alkoi jostain syystä työskennellä Unto
Monosen Satumaa-tangon parissa. Tajusin nimittäin yhtäkkiä, miten älyttömän
tiivistä motiivista työskentelyä Monosen tango on, ja miten täydellisesti
musiikin rakenteessa piirtyy laulutekstin sisältö. Tämän ajatuksen haluan jakaa
kanssanne seuraavalla lyhyellä analyysillä.
Satumaa-tango alkaa musiikillisella motiivilla, jota kutsun
x:ksi. Tämä kuvio kuullaan ensimmäisen fraasin aikana kolme kertaa, aina
samanlaisena ja aina systemaattisesti terssin alempaa. Näin fraasi muodostaa
laskevan rungon a-f-d-b.
Satumaan toinen fraasi on aivan yhtä systemaattinen. Se alkaa
motiivilla y, joka kuullaan myöskin kolme kertaa. Tälläkin kertaa motiivit ovat
systemaattisesti aina samalla etäisyydellä toisistaan. Toiseen fraasiin Mononen
on valinnut intervalliksi terssin sijaan kvartin, joten fraasin runkosävelet
a-d-g sekä fraasin päättävä a.
Kahta ensimmäistä fraasia kannattelee eräänlainen septimikehikko:
ensimmäinen fraasi laskee septimin a:lta b:lle, ja toinen fraasi nousee
septimin a:lta g:lle. Monos-Unton motiivisesta neroudesta kertoo se, että nämä kaksi
septimikulkua yhdessä muodostavat myös teoksen aloittaneen x-motiivin a-b-a-g, mikä käy selväksi, kun nuotit tuodaan samaan oktaaviin:
Teoksen kolmas fraasi on paralleeliperiodin periaatteiden
mukaisesti identtinen ensimmäisen kanssa, joten sitä ei tarvitse tässä
yhteydessä enempää analysoida. Neljäs fraasi puolestaan on sukua toiselle
fraasille: myös se alkaa y-motiivilla, joka toistetaan toisessa tahdissa kvarttia
korkeammalta. Toista y-motiivia on kuitenkin muutettu yhden nuotin verran:
toisen motiivin viimeinen nuotti ei olekaan d, kuten odottaisi, vaan g.
Pienellä muutoksella on merkittävä seuraus: toisen fraasin runko eli sävelet
a-d-g-a kuullaan neljännessä fraasissa nopeammin ja näin säveltäjällä on kaksi
tahtia aikaa viedä fraasi kunnialla maaliin. Esimerkki havainnollistaa Monosen tiivistämisen tekniikkaa:
Yllä kuvatun nelifraasisen säkeistön lauluteksti kertoo ihanasta
satumaasta. Satumaan musiikillinen kuva on septimi, joka purkautuu oktaaville. Ensimmäisen
fraasin a-b-septimi purkautuu toisen fraasin alkaessa ala-a:lle, joka puolestaan
on lähtökohta toiselle septimille a-g, joka purkautuu oktaaville eli ylä-a:lle toisen fraasin
lopussa. Fraasit 3 ja 4 toistavat tämän rakenteen.
Kertosäkeistössä teksti muuttuu henkilökohtaisemmaksi
laulaja-minä kertoessa, kuinka hän ei koskaan voi saavuttaa tätä kuvailtua satumaata.
Monos-Unton musiikillinen kuva tästä laulajan epätoivoisesta kaipuusta
lähentelee kerrassaan neroutta. Sen kolme ensimmäistä fraasia muodostavat
linnunlailla ylöspäin kipuavan rakenteen, jossa ensimmäinen fraasi alkaa ala-a:lta
nousten kvintin ylöspäin e:lle.
Näin olemme päässeet tilanteeseen, joka oli ensimmäisen osan
rakenteen lähtökohta: septimi, joka ihanassa satumaassa eli laulun
ensimmäisessä osassa purkautui oktaaviksi. Mutta kertosäkeistössä eli laulaja-minän
ikävässä todellisuudessa näin ei pääsekään käymään. Kertosäkeistössä septimi
toteuttaa oikean todellisuuden eli tonaalisuuden sääntöjä ja purkautuu alaspäin
laulajan jäädessä ruikuttamaan kylmän pohjolan todellisuuteen, jossa ylöspäin
purkautuvista septimeistä voi vain haaveilla.
Monosen mestariteoksen alkuperäisen version eli Henry Theelin levytyksen vuodelta 1955 voi kuunnella täältä. Sittemmin teoksen tunnusmerkiksi muodostunut instrumentaali-intro on myöhäisempä kerrostumaa ja löytyy vasta Reijo Taipaleen vuoden 1962 versiosta.
Kommentit
Lähetä kommentti