Arttu Wiskari, Gyproc-levyt ja mainonnan etiikka
Gyproc-levyjä valmistavan ja myyvän Saint Gobain -yhtiön markkinointiviestintäpäällikkö Marianne Nivala lipsautti Markkinointi & Mainonta -lehden haastattelussa 17.1.2017 kaltaistani musiikkitieteilijää kovasti kiinnostavan tiedonjyväsen. Nivala kertoi haastattelussa edustamansa yhtiön ja laulaja Arttu Wiskarin yhteistyökuvioista. Wiskarin tehtävänä oli toimia Saint Gobain -yhtiön uuden Habito-nimisen Gyproc-levyn tunnettuuden parantamiseksi. Yksi yhtiön ja artistin välisen yhteistyön muodoista oli Gyprocin tuotemerkin sijoittaminen Wiskarin lauluun.
Kyseinen laulu on Wiskarin neljännen, marraskuussa 2016
julkaistun albumin päättävä Ystävän
remppa. Laulun musiikkivideo julkaistiin kyseisen
Gyproc-tuotteen lanseerauksen yhteydessä. Wiskarin laulun kertosäe kuuluu:
Siitä tunnet sä ystävän,
jos remppapäivänä paikalla on hän
Gyproc-levyjä kantamassa,
vuosituhannen krapulassa.
Siitä tunnet sä ystävän,
jos remppapäivänä paikall’ on hän,
ei selänvenäytysnäytöstä,
vaikka hissi on pois käytöstä.
jos remppapäivänä paikalla on hän
Gyproc-levyjä kantamassa,
vuosituhannen krapulassa.
Siitä tunnet sä ystävän,
jos remppapäivänä paikall’ on hän,
ei selänvenäytysnäytöstä,
vaikka hissi on pois käytöstä.
Markkinointiviestintäpäällikön lipsauttama merkittävä yksityiskohta
liittyy siihen, että haastattelussa Nivala yksiselitteisen selvästi kertoi,
että lauluun tehtiin Wiskarin levyn tuotantovaiheessa pieniä muutoksia yhtiön
toiveesta: ”Vähän viilailtiin ja tarkenneltiin vielä kohtia, jotka sopivat
tähän biisiin. Musiikkivideoon pääsimme myös osallistumaan ja olimme mukana
kuvauksissa antamassa vinkkejä”.
Erilaista tuotesijoittelua on musiikissa toki tehty maailmansivu,
mutta tätä ennen sopimusosapuolet ovat puhuneet sopimuksesta kieli keskellä
suuta. Esimerkiksi kun vuonna 2012 Hesburgerin Robin-aterian kylkiäisenä
julkaistiin artistin uusin, Koodi-niminen albumi, jonka raidalla Faija skitsoo Robin laulaa
Kun sä tarttisit rahaa kuteisiin
niin se sanoo vaan et juuri annettiin.
Mut rahat meni jo taas Hesburgeriin,
niin se sanoo vaan et juuri annettiin.
Mut rahat meni jo taas Hesburgeriin,
leffalippuihin ja sä tiedät, muihin tärkeisiin – niin
tuntuivat kaikki haastatteluja antaneet tahot luottavan
kuluttajien naiiviuteen. Robinin levy-yhtiön (Universal) tiedottaja Heidi Nuopponen
korosti YleXin haastattelussa 7.3.2012, kuinka kyseinen laulu oli valmiina jo
”kauan ennen Hesburger-yhteistyötä”. Hesburger puolestaan korosti, ettei
sopimukseen kirjattu vaatimusta heidän tuotemerkkinsä mainitsemista. Toisin
sanoen koko markkinoinnin taustalla oli ”vain onnellinen sattuma”. Uskokoon,
ken haluaa, mutta tästä tarinasta osapuolet ovat pitäneet loppuun asti kiinni. [edit: Universal-yhtiön Youtube-kanavan musiikkivideosta on Hes-tavu sittemmin poistettu eli nykyään Robin laulaa rahojen menneen burgeriin]
Osapuolten kannattaa myös pysyä sattuma-kertomuksessa, sillä Suomen
lain Tietoyhteiskuntakaaren (917/2014) pykälässä 220 sanotaan: ”Tuotteen,
palvelun tai tavaramerkin sijoittaminen audiovisuaaliseen ohjelmaan vastiketta
vastaan (tuotesijoittelu) on kielletty. Edellä 1 momentissa säädetystä poiketen
tuotesijoittelu on sallittu: 1) elokuvateoksissa; 2) audiovisuaalista
sisältöpalvelua varten tehdyissä elokuvissa tai sarjoissa; 3)
urheiluohjelmissa; 4) kevyissä viihdeohjelmissa. Mitä 2 momentissa säädetään,
ei koske tuotesijoittelua lastenohjelmissa”. Seuraavassa pykälässä (§221) vielä
erikseen tarkennetaan, että ”[t]uotesijoittelussa ei saa: 1) vaikuttaa
tuotesijoittelulla ohjelmien sisältöön tai niiden sijoitteluun ohjelmistossa
[…]”.
Juuri tämän viimeisen yksityiskohdan Nivalan haastattelu
vahvisti tapahtuneen Wiskari-Gyproc-keississä. Käsittääkseni tämä on
ensimmäinen kerta, kun Suomessa musiikkiin tehdyn tuotesijoittelun osapuolet
ovat julkisuudessa myöntäneet tuotesijoittelun vaikuttaneen itse laulun
sanoitukseen. Tähän mennessä virallinen tarina on ollut aina se, että
tuotemerkki on päätynyt lauluun taiteellisista syistä, ja kaupallinen yhteistyö
on alkanut vasta sen jälkeen.
Esimerkiksi Apulanta-yhtyeen Toni Wirtanen kertoi Robin-tapauksen
jälkimainingeissa Kuningaskuluttaja-ohjelmassa (12.4.2012), kuinka taiteen
sisältöön koskeminen minkään yhteistyön varjolla on aina täysin poissuljettu
asia: ”Ei se voi niin mennä. Itse asiassa eivät yhteistyökumppanitkaan sitä
ikinä odota. Kyllä ne yhteistyötahot sen tajuavat, että paras mahdollinen
näkyvyys tuotteelle tulee siitä, että artisti oikeasti diggaa siitä niiden
asiasta tai tuotteesta”.
Wirtanen toistaa hellyttävällä tavalla sponsorien kulissien
takana luomaa narratiivia. Esimerkiksi kun vuonna 2008 julkisuuteen vuodettiin musiikkiin
kohdistettuun tuotesijoitteluun erikoistuneen mainostoimisto Kluger Agencyn lähettämä
sähköposti, jossa eräälle farkkumerkille suoraan kerrottiin, kuinka kyseinen
farkkumerkki voisi päätyä tulevaan Pussycat Dollsin lauluun jos vain hinnasta
sovitaan, William Chipps (senior editor, IEG Sponsorship Report) avasi
sopimusten logiikkaa seuraavalla tavalla: ”Yhtiöt haluavat kuluttajien
olettavan, että räppärit, jotka name-droppailevat hampurilaisia, kännyköitä tai
autoja, kirjoittavat brändit lauluihinsa, koska rakastavat niitä, eivät koska
heille maksetaan siitä.” Tästä syystä nämä artistien ja tuotesijoittelijoiden
väliset sopimukset pidetään visusti piilossa.
Palataan takaisin Arttu Wiskariin. Ilmeisesti Saint Gobain
-yhtiössä herättiin hyvin nopeasti siihen, että uuden tuotteen markkinoinnin
etiikka ei kaikilta osin kestä kriittistä tarkastelua. Tilannetta yritettiin
korjata siten, että markkinointiviestintäjohtaja antoi haastattelun samaisen
Markkinointi & Mainonta -lehden jatkojuttuun. Kaksi päivää myöhemmin eli 19.1.2017
julkaistussa jutussa Nivala kertoi, ettei mainostaja ollutkaan vaikuttanut Wiskarin
laulun sisältöön. Nivala muutti alkuperäistä tarinaa siten, että ”kappale tai
video eivät syntyneet Gyprocin aloitteesta vaan artistin omasta halusta. Me
emme halunneet sitä [yhteistyötä] tuoda esille, kunnioitamme artistia ja hänen
tuotantoaan. Emme hakeneet puhtaasti markkinointi-mainonta-materiaalia, vaan
menevää, hyvää, toimivaa biisiä ja siinä ohessa lisäksi vielä musiikkivideota. Se,
että meidät mainitaan ja me näymme, oli vain ekstraa.”
Tuntuu siltä, että uudessa tarinassa on otettu suoraan mallia
Robin-keissistä – Wiskari oli uuden version mukaan tehnyt biisin omasta
taiteellisesta inspiraatiostaan, ja Saint Gobain -yhtiölle heidän tuotteensa
nimeäminen Wiskarin laulussa oli vain aiemmalle yhteistyökuviolle tullut onnekas
lisä. Markkinointijohtajan selittely oli Wiskarin tapauksessa kuitenkin täysin
turhaa, sillä maito oli jo läikkynyt. Selittely vaikutti erityisen koomiselta
myös siksi, että Wiskari oli ehtinyt Helsingin Sanomien haastattelussa
(17.1.2017) kertoa avoimesti, että Saint Gobain -yhtiö oli vaikuttanut biisin
sisältöön ja että laulun Gyproc-maininta oli vastikkeellista tuotesijoittelua. Wiskari
ei nähnyt tässä mitään ongelmaa: ”Jos puhutaan yhteistyöstä, niin se on
molemmille ammatti, eikä kumpikaan halua sitä ilmaiseksi tehdä.” Tässä
vaiheessa musiikkivideon alkuun lisättiin kuitenkin tieto kaupallisesta
yhteistyöstä, mitä siinä ei alun perin ollut.
Kiinnostava kysymys on se, että jos mainonnan pitää lain
mukaan olla tunnistettavissa mainonnaksi, pitäisikö vastaava
tuotesijoitteluilmoitus kertoa myös aina, kun kyseinen biisi soi vaikkapa
radiossa? Se, että kyseessä on vastikkeellinen tuotesijoittelu, on tässä
tapauksessa yksiselitteisesti dokumentoitu fakta.
Lisätietoa tuotesijoittelusta musiikissa:
Storm Gloor: Songs As Branding Platforms? A Historical
Analysis of People, Places, and Products in Pop Music Lyrics. Journal of the
Music & Entertainment Industry Educators Association (vol. 14, No. 1, 2014), pp.
39–60.
Simo Repo:
Tuotesijoittelu 2010-luvun alun suomalaisessa populaarimusiikissa. Pro gradu -tutkielma, Turun yliopisto, Musiikkitiede,
2017.
Kommentit
Lähetä kommentti