Sibeliuksen Finlandian piiloviesti
Elokuun 21. päivänä 1947 keskustellessaan vävypoikansa Jussi
Jalaksen kansa Jean Sibelius loihe lausumaan:
Kultainen leikkaus, sectio aurea
on välttämätön sinfonian rakenteessa. Se puuttuu useista sinfonioista. Cesar
Franckilla se taas selvästi on olemassa.
Jos kerran kultainen leikkaus on Sibeliuksen mielestä sinfonian
rakenteessa välttämätön, tokihan sen täytyy näkyä mestarin omissakin teoksissa.
Näin ajattelin ja avasin Finlandian partituurin. Viimeiseltä sivulta paljastuu,
että teoksessa on 214 tahtia. Kultainen leikkaus osuu tällöin tahtiin 132. Ja
katsos ihmettä! Juuri tuossa tahdissa alkaa hymniosuus.
Tätä ajatusta piti viedä vielä pitemmälle. Hymniosuudessa on
58 tahtia, joten sen kultainen leikkaus tulee 36 tahtia hymnin alkamisen
jälkeen. Jännityksellä etsin, mitä mestari on meille tuohon tahtiin
piilottanut. Löydettyäni tahdin 168 en ollut uskoa silmiäni: siellä on
väliäänten RINNAKKAISKVINTIT!
Mitä ihmettä mestari on mennyt tekemään! Jo jokainen musiikkiopistolainenkin tietää, ettei noin saa tehdä! Eikä näitä kvinttejä saa selitettyä pois edes vetoamalla, että
ne ovat vain pintatason liikettä, sillä ne ovat läsnä myös rakenteen syvemmällä tasolla, kun pintatason ääntenvaihto on musiikista redusoitu pois:
En voi olla kysymättä itseltäni: Ovatko Sibeliuksen Finlandia-hymnin
kultaiselle leikkaukselle asetetut rinnakkaiskvintit sivistynyt keskisormennosto alistumiselle
ulkoa-annettuihin sääntöihin ja ummehtuneelle sovinnaisuudelle? Vai onko se
kenties halveksunnan osoitus akateemisille musiikkiopinnoille?
Ei voi pieni ihminen
kuin ihmetellä suuren mestarin aivoituksia!
"Oman taloni itse rakensin,
VastaaPoistaen koskaan taipunut matkimiseen
ja --- nolasin jokaisen mestarin,
joka itse ei nauranut itselleeen."
Fr. NIETZSCHE: "Die fröhliche Wissenschaft" (1882)
"Ûber meiner Haustür", suom. A. Peromies & Toivo Lyy (1963)